---------------------- ---------------------

آیا همه ی رژیم های گیاهی خوب هستند؟

سالهاست که همه فکر میکنند خوردن میوه ها، سبزیجات و غلات زیاد بیماری قلبی را از انسان دور میکند ، اما مطالعه ای جدید نشان می دهد که انتخاب های اشتباه ممکن است نتیجه عکس داشته باشند، تجزیه و تحلیلی نشان داد که تنها میوه ها، سبزیجات و دانه های سالم شما را در برابر بیماری های قلبی محافظت می کنند.

رژیم گیاهی سالم یا ناسالم

با توجه به این مطالعه افرادی که خوراکی های گیاهی سالم فراوان مانند سبزیجات، دانه ها و غلات کامل مصرف میکنند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آنها کاهش می یابد.

با این حال، اگر افراد خوراکی هایی که از لحاظ فنی بر پایه گیاهان هستند زیاد مصرف کنند،این مسئله در صدق نمیکند، زیرا ممکن است همهی آن غذاها سالم نباشند.

غذاهای گیاهی وکاهش خطر بیماری قلبی

در حقیقت، رژیم های غذایی که شامل نان،پاستا ، سیب زمینی و شیرینی های زیاد بودند، اگر بدتر نباشند، به اندازه رژیم های غذایی با مصرف محصولات حیوانی بالا، بد هستند.

خانم آمبیکا ساتیجا محقق اصلی این مطالعه و عضو شورای مدیران در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در بوستون، ، گفت: “خوراکی ها با پایه گیاهی، یکسان نیستند.”

وی ادامه داد، اینکه افراد کیفیت غذاهای گیاهی که انتخاب می کنند را در نظر بگیرند بسیار مهم است .

ساتیا افزود: این مطالعه به طور خاص برای رژیمهای غذایی گیاهخواری یا وگان مورد بررسی قرار نگرفت. بنابراین این یافته ها چگونگی تاثیر این رژیم ها را بر خطر بیماری قلبی روشن نمی سازند.

طبق نظر دکتر کیم ویلیامز، رئیس تحقیقات قلب و عروق در مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو، مطالعات دیگر رژیم های غذایی گیاهخواری و وگان را با کاهش خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی مرتبط ساخته اند.

ویلیامز ادامه داد: “زمانی که از اکثر بیماری ها صحبت به میان می آید، تغذیه گیاهی بهتر میباشد. او گفت: “اما آنچه مردم همیشه درک نمی کنند این است که روش های سالم و ناسالم برای این رژیم های گیاهی وجود دارند.” “ممکن است شما روش اشتباهی انتخاب کنید.”

ویلیامز مقاله ای را منتشر کرد که این مقاله در ۲۵ ژوئیه در مجله کالج قلب آمریکا منتشر شد.

این یافته ها شامل سه مطالعه است که در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ شروع شدند. هر دو تا چهار سال، شرکت کنندگان اطلاعات دقیقی درباره رژیم غذایی خود ارائه دادند.

تیم ساتیجا کیفیت غذاهای گیاهی که افراد به طور معمول مصرف میکنند را مورد بررسی قرار دادند و همچنین چگونگی ارتباط کیفیت کلی با خطر ابتلا به بیماری های قلبی را ارزیابی کردند.
تا سال ۲۰۱۳، بیش از ۸۶۰۰ شرکت کننده در این تحقیق از حمله قلبی رنج بردند و یا در اثر بیماری های قلبی جان خود را از دست دادند.

رژیم گیاهی سالم

با توجه به این تحقیق، این خطر در میان افرادی که به طور مرتب مقدار زیادی مواد غذایی گیاهی سالم، از جمله میوه ها و سبزیجات، دانه ها، مغزیجات و غلات کامل (مانند برنج قهوه ای و پخته شده جو دوسر) مصرف کردند، پایین تر بود.

افرادی که جزو ۱۰ درصد اولیه ی مصرف کنندگان غذا های گیاهی سالم بودند، بهترین دسته بودند: آنها یک چهارم کمتر احتمال داشت نسبت به ۱۰ درصد پایین، دچار بیماری های قلبی شوند.

در مقابل، در میان افرادی که غذاهای گیاهی که کمتر سالم هستند مانند سیب زمینی، غلات تصفیه شده (ماکارونی،کراکرها و نان سفید ) و آبمیوه های شیرین، مصرف کردند، الگوی معکوس دیده شد.

کسانی که در ۱۰ درصد بالا بودند، در مقایسه با افرادی که در ۱۰ درصد پایین بودند، تقریبا یک سوم احتمال ابتلا به بیماری قلبی را داشتند.

همچنین در افرادی که در رژیم غذایی آنها محصولات حیوانی مانند پنیر، گوشت و کره زیاد بود، خطر ابتلا به بیماری های قلبی بالا بود. محققان خاطر نشان کردند که ارتباط بین مواد غذایی گیاهی ناسالم و بیماری های قلبی کمی قوی تر بود.

با این حال، این مطالعه نتوانست ثابت کند که برخی از مواد غذایی گیاهی در حقیقت باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی می شود، فقط نشان داد که ارتباطی بین آنها وجود دارد.اما، برای ویلیامز، مفاهیم ساده هستند. او گفت: “خوردن غذاهای گیاهی سالم تر، بهتر است.”

ساتیجا گفت: “من فکر می کنم که پیام این مطالعه، بسیار مثبت است.” به عبارت دیگر، نتایج نشان می دهند که افراد برای بهره مندی از سلامت قلب، مجبور به افراط در رژیم غذایی خود نیستند.

او گفت، در عوض افراد می توانند با کاهش تدریجی و مختصر در فرآورده های حیوانی، مانند گوشت های قرمز و فرآوری شده شروع کنند و آنها را با غذاهای سالم گیاهی مانن دسبزیجات،حبوبات و مغزیجات جایگزین کنند.

ساتیجا گفت: “تغییرات مختصر در زندگی بسیار آسان تر است.”

 

منبع:راستینه

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آیا همه ی رژیم های گیاهی خوب هستند؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *