---------------------- ---------------------

انعطاف پذیری بدن با حرکات کششی

اگر فردی بگوید من بدن انعطاف پذیری دارم ، احتمالا شما منظور او را متوجه میشوید.به عنوان مثال افرادی که خم می شوند و انگشت دستشان را به انگشتان پایشان میرسانند دارای بدن انعطاف پذیری هستند به طور کلی انعطاف پذیری دامنه حرکت در یک یا گروهی از مفاصل است و یا توانایی حرکت مفاصل به طور موثر از طریق دسته ی کاملی از حرکات.آموزش انعطاف پذیری شامل تمرینات کششی میشود که باعث انعطاف عضلات میگردد و فعالیت هایی مانند یوگا یا تای چی از این تمرینات تشکیل میشوند.اما تعریف انعطاف پذیری، پیچیده تر از توانایی یک کشش تنها می باشد. بر طبق شورای آمریکایی ورزش (ACE)، انعطاف پذیری به عنوان “محدوده حرکت یک مفصل یا گروهی از مفاصل یا سطح توسعه انبساطی که یک گروه عضلانی دارد” تعریف شده است.

به این معنی است که هر مفصل و هر گروه ماهیچه ای در بدنتان ممکن است دامنه وسیعی از حرکت (ROM) یا سطح دیگری از انعطاف پذیری داشته باشد. برخی از مناطق بدن شما ممکن است بسیار باریک باشند، به این معنی که عضلات احساس کوتاهی و محدودیت دارند. بعضی از مناطق بدن شما ممکن است خیلی سست باشند و شما می توانید این عضلات را آزادانه حرکت داده و از طول بکشید. برای مثال، ممکن است شما در همسترینگ ها بسیار انعطاف پذیر باشید، به شما این امکان را می دهد تا خم شوید و انگشتان خود را لمس کنید؛ اما عضلات ران (چهار سر) ممکن است تنگ (غیر قابل انعطاف) باشند، بنابراین ممکن است برای شما سخت تر باشد که از حالت خوابیده مستقیما بایستید و یا به عقب خم شوید. بیشتر افرادی که در یک روز کامل در یک دفتر در حالت نشسته کار میکنند، بدنی غیرقابل انعطاف پیدا می کنند. این یکی از دلایلی است که کارشناسان بهداشت توصیه می کنند که هر ساعت بلند شوید و چند دقیقه قدم بزنید.

کشش، باعث انعطاف پذیری بیشتر بدن میشود. اما شما مجبور نیستید برای انعطاف بدن خود، ساعت ها حرکات کششی انجام دهید. شما می توانید به یک کلاس کشش رفته یا یک ویدیو آنلاین بگیرید که فقط تمرینات کششی را انجام می دهد تا دامنه حرکت را در سراسر بدن افزایش دهد. در این برنامه ها ابتدا با تمریناتی بدن گرم میشود. سپس، با یک سری از تمرینات کششی از پایین ادامه پیدا میکند و باعث کشش عضلات از کف پا، پا ها، باسن ها و لگن و بالاخره از طریق سر و گردن میشودند.

انواع گوناگون کشش برای انعطاف پذیری بدن:
کشش استاتیک
در این حرکت یک عضله را به عنوان هدف کشیده و موقعیت آن را برای ۶۰ – ۱۵ ثانیه حفظ می کنید. بهتر است که به یاد داشته باشید که در هر کششی که انجام میدهید تنفس طبیعی داشته باشید.

انواع گوناگون حرکات کششی

کشش پویا
در این نوع کشش شما از حرکت و نیرو برای کشش عضله استفاده میکنید. کشش های پویا اغلب حرکت عضلانی ملایم را شامل می شود و گاهی اوقات کشش های بالستیک نامیده می شود.

انواع گوناگون حرکات کششی

کشش فعال جدا شده (AIS):
شما عضله خود را توسط دسته کاملی از حرکات، به حرکت در می آورید، نقطه انتهای آن را به صورت مختصری نگه داشته و سپس دوباره به نقطه شروع برمی گردید و حرکت را دوباره تکرار می کنید. بسیاری از قهرمانان و ورزشکاران فعال، از این نوع کشش، برای جلوگیری از آسیب یا عدم تعادل عضلات خود استفاده می کنند. شما مجبور نیستید یک کلاس اختصاصی برای انجام تمرین انعطاف پذیری بگیرید. بسیاری از تمرین کنندگان به راحتی در پایان تمرینات روزانه خود برای چند دقیقه از کشش استفاده می کنند تا ماهیچه ها را آرام کنند و طیف حرکت را بهبود ببخشند. شما میتوانید صبح ها بعد از خروج از رختخواب، بدنتان را ۵ الی ۱۰ دقیقه بکشید.

انواع گوناگون حرکات کششی

فقط چند دقیقه انجام حرکات کششی در روز میتواند منفعت بسیاری برای بدن شما داشته باشد. راه دیگری برای بهبود انعطاف پذیری این است که انواع گوناگون تمرینات قلب و تمرینات قدرت را انجام دهید. (که آموزش متقابل نیز نامیده می شود). به عنوان مثال، یک تمرین جهش، عضلات چهار سر را تقویت می کند، اما از طرف دیگر عضله کمر را بلند می کند. حرکات مختلف شنا باعث افزایش انعطاف پذیری در پشت و لگن می شود. همچنین پیاده روی نه تنها پایین بدن را تقویت می کند، بلکه انعطاف پذیری در مفصل ران را نیز افزایش می دهد.
تمرینات کششی می تواند به کاهش استرس کمک کند و موجب بهبود حرکت بدن شما در طول روز شود. تمرین کنندگانی که در برنامه تناسب اندام خود از حرکات کششی استفاده میکنند ، از مزایای بسیاری برخوردار هستند. حرکات کششی و انعطاف پذیری بن حتی می تواند منجر به وضعیت بهتر در ایستادن شما شود. تمام این مزایا به شما کمک می کند تا در طول روز بیشتر حرکت کنید و کالری بیشتری بسوزانید. بنابراین اگر سعی در کاهش وزن دارید، هوشمندانه است که تمرین های انعطاف پذیری در برنامه ی کاهش وزن خود جا دهید.

منبع: مجله دکنرسلام

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “انعطاف پذیری بدن با حرکات کششی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *

----------------------------------------------------------------------