این خوراکی های مفید را زیاد نخورید

برخی از غذاها و خوراکی ها برای بدن مفید هستند و خوردن آنها توصیه میشود اما جالب است بدانید خوردن بیش از حد همین غذا و خوراکی های مفید ممکن است برای بدن مضر باشد.

اگرچه متخصصین بهداشت می گویند از شیر و لبنیات کم چرب استفاده کنید زیرا مصرف لبنیات کم چرب باعث میشود همزمان با دریافت مواد مورد نیاز بدن کلیسم و کالری بیشتر وارد بدن شود وهمچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کم میکند و فرد به چاقی و افزایش وزن مبتلا نمیشود. اما مصرف بیش از حد همین مواد غذایی سالم نیز می تواند به بدن شما آسیب وارد کند.

مواد غذایی کم چرب یا چربی آزاد:

مواد غذایی کم چرب یا به اصطلاح چربی آزاد ممکن است راه خوبی برای کاهش وزن و کاهش دریافت کالری به نظر برسد اما در برخی موارد اگرچه چربی این خوراکی ها کم است ولی کالری بیشتری نسبت به همتایان چرب خود دارند.محققان دانشگاه کرنل نیز گزارش کرده اند که مردم وعده های بزرگتری را با انتخاب تنقلات کم چرب مصرف می کنند.در نتیجه کم چرب بودن دلیل بر کم کالری بودن نیست. البته هوشیار بودن در مورد چربی رژیم غذایی قطعا خوب خواهد بود به ویژه اگر در تلاش برای کاهش وزن و یا کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی هستید ولی اگر به شدت از مصرف چربی ها پرهیز نمایید سلامتی تان را از جهاتی دیگر به خطر می اندازید. جذب ضعیف ویتامین ها، افسردگی، عدم تعادل بین درشت مغذی ها، و پرخوری از خطرات دیگر این رژیم ها است.

زیاده روی در مصرف غذاهای مفید

مواد غذایی فاقد گلوتن:

اخیرا بر اساس یک نظرسنجی ملی که در ایالات متحده صورت گرفته نشان داده شده که ۶۳ درصد بزرگسالان این کشور معتقدند باید یک رژیم غذایی فاقد گلوتن را به منظور حفظ سلامتشان داشته باشند. در حدود یک سوم آنها نیز اعلام کردند که در هنگام خرید، مواد غذایی فاقد گلوتن را میخرند.همه ی اینها در حالی است که کارآزمایی های بالینی نشان داده نزدیک به ۹۰ درصد افرادی که تصور می کنند به گلوتن حساس هستند، هیچ مشکلی در هضم آن ندارند. مگر این که مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن باشند. مشخص شده که حذف گلوتن از رژیم غذایی ممکن است همراه با عواقب ناخواسته ای باشد. غذاهای فاقد گلوتن اغلب کالری، چربی، سدیم، شکر قند بیشتری دارند.
مطالعات نشان داده اند که مردمی که به دنبال رژیم های فاقد گلوتن هستند، اغلب دچار کمبود مواد مغذی از جمله ویتامین ب، منیزیم، آهن، کلسیم و روی هستند.

ماست های طعم دار:

ماستهای طعمدار شده می توانند در صورت زیاده روی از یک انتخاب سالم به یک فاجعه غذایی تبدیل شوند. ماست ساده حاوی ۱۲ گرم یا ۳ قاشق غذاخوری قند شیر در هر فنجان است. قند به طور طبیعی در میوه ها، سبزیجات و محصولات لبنی یافت می شود اما ماست های طعم دار می تواند ۱۵ گرم بیشتر قند داشته باشند.

شکلات تلخ:

احتمالا از خواص شکلات تیره که برای قلب خوب است و منجر به بهبود حافظه با بالاتر رفتن سن می شود شنیده اید. مطالعه ای که نتایج آن سال گذشته در در مجله نیچر نوروساینس منتشر شد نشان داد که افراد مسن که مقادیر بالایی از فلاوانول کاکائو را در رژیم روزانه خود مصرف می کنند، در آزمون های اندازه گیری توجه و حافظه پیشرفت های قابل توجهی به دست می آورند.مطالعه ای که در مجله انگلیسی تغذیه نیز سپتامبر سال جاری میلادی به چاپ رسید نشان داده که مصرف شکلات تلخ با کاهش ۲۲ درصدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه بود.اگرچه فلاوانول گیاهی کاکائو مسئول مزایای زیادی برای سلامت است اما برخی کارخانه های سازنده شکلات تلخ چربی های اشباع شده و شکر به محصول خود اضافه میکنند که در این صورت از مرغوبیت شکلات کاسته شده و دیگر آن مزایای مفید را نمی توان انتظار داشت. از این رو باید به کیفیت این محصولات در هنگام خرید دقت کرد.

زیاده روی در مصرف غذاهای مفید

محصولات انرژی زا:

در خرید این محصولات باید دقت کرد. همه شکلات های انرژی زا مضر نیستند اما به برخی از آنها قند و چربی های اشباعی اضافه می گردد که باعث گرفتگی عروق می شود.به علاوه هر بسته از این محصولات می تواند بیش از ۳۰۰ کیلوکالری داشته باشد. بهتر است، کربوهیدارت های با کیفیت بالا و پروتئین ها را از قبیل آجیل مخلوط با کشمش و یا پنیر کم چرب، مغزها و دانه های کوچک را برای یک میان وعده مناسب انتخاب کنید.

پزشکان بدون مرز

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “این خوراکی های مفید را زیاد نخورید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *

----------------------------------------------------------------------