----------------------

این عوامل باعث افسردگی و فراموشی میشود

از جمله بیماری هایی که میتوانند روال طبیعی زندگی افراد را مختل کنند فراموشی و افسردگی هستند.عادتهای غلطی وجود دارند که با انجام مکرر آنها ریسک ابتلا به این دو مشکل افزایش میابد.در این مطلب به بررسی این عادتها و همچنین کارهایی که ریسک ابتلا به خطر ابتلا به این دو بیماری را کاهش میدهند میپردازیم.
+استرس:
یک ریسک مهم و تاثیرگذار برای ابتلا به افسردگی و فراموشی،استرس میباشد.به عنوان مثال برخی از عوامل بسیار استرس زا به شرح زیر است:
ابتلا به یک بیماری جدی و آزاردهنده مانند سرطان
نگهداری از فرد مورد علاقه‌ای که بیماری روانی دارد یا پدر یا مادری که فراموشی دارد
از دست دادن فرد مورد علاقه به دلیل طلاق یا مرگ
افرادی که در معرض جریان شدید از هورمونهای استرس قرار میگیرند، ظاهرا فقط خواب آنها دچار اختلال میشود اما استرس میتواند به سیستم ایمنی بدن نیز آسیب برساند و باعث نقصان در مراکز حافظه مغز شود.به دلیل اینکه استرس در زندگی امروزی در همه جا وجود دارد، دانستن راه های مدیریت استرس بسیار مهم است.
برخی ورزشها و مدیتیشن مفید خواهد بود اما هیپنوتیزم پزشکی بیشتر توصیه میشود.
ورزش و مدیتیشن می‌تواند مفید باشد، اما من هیپنوتیزم پزشکی یا هیپنوتیزم درمانی را ترجیح می‌دهم و سالهاست که از آن برای بیمارانم استفاده می‌کنم.
تحقیقات نشان داده هیپنوتیزم پزشکی یا هیپنوتیزم درمانی می‌تواند:
هیجان مغز را کنترل کرده و باعث ایجاد تمرکز شود
به خواب افراد کمک میکند
افسردگی را درمان می کند، به خصوص اگر همراه با تکنیک‌های سخت ANT باشد
به ترک اعتیادهای مختلف کمک کند

+ اختلال کمبود توجه(ADD) اگر درمان نشود، ریسک ابتلا به افسردگی و زوال عقل را بالا میبرد.
طبق تحقیقات صورت گرفته بیماری اختلال کمبود توجه به کمبود فعالیت در ناحیه‌ای قدامی از مغز که پشت پیشانی قرار دارد مربوط می‌شود .این ناحیه به‌عنوان ترمز مغز عمل کرده و وظیفه‌اش منع افراد از گفتن یا انجام چیزهای درون رانشی یا ناخودآگاه است. وقتی ناحیه پشت پیشانی، فعالیت کمی داشته باشد فرد به‌راحتی حواسش پرت شده و در کنترل خودش به مشکل بر خواهد خورد، به سختی می‌تواند پیگیر کارها شود و تصمیمات مناسبی بگیرد حتی اگر خودش هم بخواهد.
این اختلال در هر زمانی قابل درمان است و به افراد توصیه میشود اگر بی‌نظمی دارند یا زمان کوتاهی را می‌توانند متمرکز بمانند این حالت را ارزیابی کرده و درمانش کنند.درمان این اختلال میتواند مغز را نجات دهد.
تحقیقات نشان داده که این اختلال حتی در افراد بیش از ۹۰ سال قابل درمان است.

+ کم تحرکی و ورزش نکردن
کمتر از دوبار ورزش در هفته میتواند ریسک ابتلا به زوال عقل و افسردگی را افزایش دهد.اما برای ورزش کردن هیچگاه دیر نیست.شما میتواند چهار تا پنج بار در هفته برای ۴۵ دقیقه به صورتی پیاده روی کنید که گویا دیرتان شده و همچنین دوبار در هفته وزنه بزنید.هر چقدر بدن با افزایش سن قوی تر باشد احتمال ابتلا به زوال عقل کمتر خواهد شد.ورزش همچنین نقش بسیار مهمی در پیشگیری از ابتلا به زوال عقل دارد.
یک روانپزشک به نام “دکتر گارت هالوِگ” که با کمک ورزش قوی و سلامت مغزی خوبی کسب کرده بود، مبتلا به عفونتی نادر شد که نزدیک بود او را نابود کند، او هفت روز در کما بود. تنها دلیل نجانش علاوه بر مراقبت‌های خوب پزشکی، عضلات بدنش بودند. اگر او ضعیف و یا حتی نرمال بود، این احتمال وجود داشت که از دنیا برود.زندگی افراد به عادات‌ آنها بستگی دارد. گارت چون به سلامت مغزش اهمیت زیادی می‌داد، توانست همین شیوه را برای کمک به بسیاری از افراد بکار بگیرد.

بیشتر بخوانید: فعالیت جسمی سالمند و جلوگیری از زوال عقل

+اعتیاد به ایمیل، مسیج، بازی‌های ویدئویی و چیزهای جدید یاد نگرفتن
اعتیاد به وسایل ارتباطی و در پی یادگیری چیزهای جدید نبودن نیز ریسک افسردگی و زوال عقل را افرایش می‌دهد.”هیولت پاکارد” تحقیقاتی را بر روی افرادی که به گجت‌ها اعتیاد داشتند انجام داد و نتیجه این بود که در مدت یک‌ سال ۱۰ نمره از آی کیو را از دست داده بودند.در تحقیق او ، استعمال ماری‌جوانا هم آی کیو را کاهش می‌دهد اما اعتیاد به گجت‌ها از این هم مضرتر است.
مغز افراد مانند یک عضله است، هرچه بیشتر آن را به شیوه‌های مثبت به‌کار بگیرید، مدت بیشتری می‌توانید از آن استفاده کنید.همچنین محدود کردن گجت‌ها و افزودن تمرینات ذهنی به زندگی‌، راه حل مناسبی برای پیشگیری از زوال عقل و افسردگی خواهد بود.
حقیقت این است که مغز شما باید کاملا فعال باشد به عنوان مثال حل جدول‌های کلمات متقاطع به تنهایی برای فعال نگه داشتن تمام قسمتهای مغز شما کافی نخواهد بود بلکه شما باید مجموعه ای از فعالیتهای ذهنی را انجام دهید تا مغز و حافظه ی سالمی داشته باشید.
راه کارهای مهم و مفید برای حفظ سلامت و فعال نگه داشتن مغز:
خنده باعث تحریگک سمت راست مغز شده و خلاقیت را افزایش میدهد.
بازی کلمات یا فراگیری زبان بخش جلویی چپ مغز را تحریک کند.
یادگیری رقص‌های جدید و بازی تنیس روی میز می‌تواند مخچه (بخش انتهایی پشت مغز) را تقویت کرده و به افزایش سرعت پردازش کمک کند. البته اگر همراه با رقص الکل بنوشید، تمام فوایدش را از دست خواهید داد.
یادگیری ساز موسیقی می‌تواند لُب گیجگاهی مغز را که موقتی است تقویت کرده و به حافظه کمک نماید.

در آخر توصیه میکنیم حداقل روی ۱۵ دقیق فعالیت مغزی و ذهنی داشته باشید.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “این عوامل باعث افسردگی و فراموشی میشود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *

----------------------------------------------------------------------