---------------------- ---------------------

برای پیشگیری از کم خونی چه بخوریم؟

کم خونی به زبان ساده به کم بودن گلبولهای قرمز در خون یا هموگللوبین گفته میشود.کار گلبولهای قرمز و هموگلوبین رساندن اکسیژن به بافتهای بدن میباشد.در نتیجه اگر تعداد این گلبولها کم تر از حالت طبیعی باشد فرد دچار علائمی نظیر احساس ضعف , خستگی و مشکلات تنفسی همچنین افزایش ضربان قلب میشود.کم خونی بسیار شایع است اما با مصرف بعضی از مواد غذایی میتوان تا حد قابل توجهای از مبتلا شدن به این بیماری پیشگیری نمود.

* موادغذایی سرشار از آهن
گوشت قرمز و جگر حاوی مقدار زیادی آهن هستند که با مصرف این مواد غذایی میتوان آهن مورد نیاز بدن را تامین نمود.آهن در تولید هموگلوبین یا پروتئینی که حامل اکسیژن است نقش دارد.البته برخی منابع آهن ممکن است کلسترول خون را افزایش دهند بنابراین باید در مصرف این خوراکی ها بسیار دقت نمود.کشمش نیز منبعی سرشار از آهن به شما می آید اما جذب آهن آن برای توسط بدن انسان به سختی صورت میپذیرد و به همین دلیل توصیه میشود آن را همراه با منابع حیوانی آهن یا همراه با منابع سرشار ویتامین C مصرف کنید تا آهن آن بهتر جذب شود.به عنوان مثال عدس پلو که هم دارای کشمش و هم دارای گوشت است اگر همراه با مقداری آبلیمو مصرف شود غذایی فوق العاده برای تامین آهن بدن خواهد بود.
نکته:زنان زیر ۵۰ سال روزانه به ۱۸ میلی گرم , زنان بالای ۵۱ سال و مردان بالغ به ۸ میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. ۹۰ گرم گوشت گاو , ۶/۳ میلی گرم آهن دارد در حالی که یک واحد حبوبات کامل ۱۰ میلی گرم آهن دارد. اما آهن حیوانی راحت تر از آهن گیاهی توسط بدن جذب میگردد.

* مواد غذایی سرشار از ویتامین B12
در موادغذایی حیوانی مانند گوشت قرمز , ماهی , میوه های دریایی مقدار قابل توجهی ویتامین B12 وجود دارد .همچنین در تخم مرغ و پنیر درصد کمتری از این ویتامین موجود است.افرادی که گیاهخوار مطلق هستند به دلیل اینکه در رژیم غذایی خود از منابع ویتامین B12 استفاده نمیکنند دچار کم خونی میشوند. اگر دچار علائم کم خونی باشید ممکن است با مراجعه به پزشک برای شما مکمل B12 تجویز شود.

* موادغذایی سرشار از ویتامین C
ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک میکند.سبزیجاتی مانند بروکلی و فلفل و مرکبات منابع خوب ویتامین C میباشند.بررسی های متعددی نشان داده است وقتی ویتامین C همراه با مواد غذایی غنی از فیتات ها مانند اسفناج مصرف میگردد میزان جذب آهن بالا می رود.

* موادغذایی سرشار از ویتامین B
سبزیجات برگ سبز , آب پرتقال و گردو منابع خوبی برای ویتامین B به شمار می آیند.این ویتامین به تکثیر گلبول های قرمز کمک کرده و اکسیژن رسانی به بافت ها را بهبود می بخشد. برخی افراد نمی توانند ویتامین B را از طریق موادغذایی جذب کنند و لازم است مکمل اسیدفولیک مصرف نمایند. اما اگر جزو این دسته افراد نیستید یا به دلیل باردار بودن به میزان بالای غلات احتیاج ندارید می توانید از منابع غذایی این ویتامین در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “برای پیشگیری از کم خونی چه بخوریم؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *