---------------------- ---------------------

برنامه تمرین هوازی و مقاومتی برای افراد دیابتی

دیابت نوعی اختلال متابولیکی است که در آن مقدار قند خون افزایش میابد.دیابت یک عامل خطر زا در تشدید و ایجاد بیماری های قلبی بوده و ارتباط تنگاتنگی با چاقی دارد. به طور کلی دیابت به دو نوع تقسیم میشود:
دیابت نوع یک: این نوع دیابت به عنوان دیابت وابسته به انسولین نیز نامیده میشود در اثر مشکل سلولهای پانکراس در تولید انسولین ایجاد میگردند.
دیابت نوع دوم: این نوع دیابت که به عنوان دیابت غیر وابسته به انسولین نیز نامیده میشود بدین صورت است که ، انسولین به میزان بالایی در بدن وجود دارد ولی باعث نرمال شدن قند خون نمیگردند. همچنین شاید ترشح انسولین در سلولهای پانکراس در این نوع از دیابت با اختلال همراه شده باشد که این اختلال میتواند به عملکرد انسولین های موجود در خون نیز لطمه وارد نماید.
تمرینات بدنی میتوانند باعث کنترل قند خون در دیابت نوع یک با افزایش حساسیت به انسولین گردند.اما باید توجه شود که نیاز به مراقبت های ویژه در برنامه های تمرینی از قبیل تعیین دوز انسولین مصرفی و زمانبندی تمرین وجود دارد. هر گونه اشکال در این زمینه میتواند منجر به عواقب جبران ناپذیری شود. بنابراین حضور یک پزشک یا متخصص فیزیولوزی ورزشی برای جلوگیری از هایپر و یا هایپو گلایسمی در این تمرینات بسیار لازم و ضروری میباشد. برای دیابت نوع دوم شواهد نشان داده که تمرینات منظم بدنی میتوانند باعث بهبود حساسیت انسولینی و تحمل قند خون گردد
تخمین زده میشود که بیش از بیست میلیون نفر در سرتاسر آمریکا به دیابت مبتلا میباشند و انجمن پزشکی ورزشی آمریکایی توصیه های زیر را برای برنامه های تمرینی افراد دیابتی داشته است که به شرح ذیل میباشد:
تمرینات هوازی:

تکرار: ۳ تا ۷ روز در هفته
شدت: بین ۵۰ تا ۸۰ درصد توان هوازی یا ضربان قلب ذخیره یا با درک فشار ۱۲ الی ۱۶ بر اساس مقیاس ۶ تا ۲۰
زمان: بین ۲۰ الی ۶۰ دقیقه در هر روز به صورت تداومی یا ۱۰ دقیقه در هر روز و در مجموع ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی معتدل در هر هفته
نوع تمرین : تاکید شده است تا در تمرینات بر روی عضلات بزرگ تاکید گردد. باید علائق و اهداف برای افراد مختلف در یک طرح ریزی برنامه تمرینی در نظر گرفته شوند.

تمرینات مقاومتی:
تکرار: بین ۲ تا ۳ جلسه در هر هفته با ۴۸ ساعت استراحت بین آنها
شدت: ۲ تا ۳ ست و ۸ الی ۱۲ تکرار با ۶۰ تا ۸۰ درصد حداکثر
زمان: ۸ تا ۱۰ تمرین چند مفصله در عضلات عمده و بزرگ توصیه شده در هر جلسه تمرین. یا جلسات در بخشهای مختلف عضلانی تفکیک گردند
نوع: توجه نمائید که بسیاری از افراد با بیماری های خاص مواجه میباشند. توصیه میگردد که تمرینات مقاومتی بر اساس این بیماری ها تطبیق یابد.

در این برنامه بر رروی تکنیک مناسب شامل حداقل نمودن در حرکتهای گرفتنی، تمرینات ایستا و مانور والسالوا برای جلوگیری از تشدید فشار خون در پاسخ به تمرین تاکید شده است.

منبع: مجله علوم ورزشی

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “برنامه تمرین هوازی و مقاومتی برای افراد دیابتی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *