---------------------- ---------------------- ---------------------

خواص و عوارض نوشیدن آب کرفس

حتما شما هم “لاغری با آب کرفس را شنیده اید”.کرفس گیاهی پر خاصیت است که در موارد بسیاری مصرف میشود در این مقاله به خواص و عوارض نوشیدن آب کرفس پرداخته ایم.
فواید کرفس و آب کرفس
داشتن یک اندام مناسب برای اکثر مردم یک دغدغه محسوب میشود.راه های زیادی برای کاهش وزن و رسیدن به یک اندام ایده آل جود دارد اما بهترین روش استفاده از راه های طبیعی است که کمترین عوارض را دارند.استفاده از آب کرفس یکی از این روشهای طبیعی محسوب میشود.
یکی از ویژگی های کرفس ، کم کالری بودن این گیاه است.کالری کرفس در هر ۱۰۰ گرم ۱۵ کالری بوده که کالری کمی به حساب می‌آید؛ کالری آب کرفس نیز بسیار کم است؛ در هر لیوان آب کرفس فقط ۴۰ کالری وجود دارد.طبع کرفس گرم و خشک است.طبع این گیاه گرم و خسک بوده و نوشیدنی آن سرشار از فیبر است که به سلامتی و کاهش وزن کمک میکند.
ویتامین K موجود در کرفس
آب کرفس سرشار از ویتامین k است؛ هرچند این ویتامین به لاغر شدن کمکی نمی‌کند، اما تاثیر زیادی بر سلامتی دارد. همچنین وجود مقادیر زیاد منیزیم در کرفس باعث چربی‌سوزی، تقویت اعصاب و کاهش فشار خون بالا می‌شود. مصرف روزانه کرفس و یا آب کرفس به افزایش متابولیسم کمک کرده و سوخت و ساز به بهترین حد خود می‌رسد. افزایش متابولیسم یعنی بدن شما کالری بیشتری را بسوزاند. با افزایش متابولیسم، از ذخایر چربی در بدن استفاده شده و کاهش وزن رخ می‌دهد. کرفس و آب کرفس دارای موادی هستند که روی سوخت و ساز بدن تاثیر گذاشته و روند آن را آسان‌تر می‌کنند.
کلسیم موجود در کرفس
در کرفس خام مقادیر زیادی کلسیم نیز وجود دارد. کلسیم موجود در کرفس باعث تحریک سیستم هورمونی بدن می‌شود. همچنین هورمون‌های تیروکسین که باعث شکسته شدن و مصرف چربی ذخیره شده در سلول می‌شوند، با مصرف کرفس در بدن زیاد می‌شوند.
ویتامین A , B موجود در کرفس
در برگ‌های کرفس ریزمغذی‌های بیشتری نسبت به ساقه‌های آن وجود دارد. جالب است بدانید هرچه رنگ برگ‌ها تیره‌تر باشد یعنی ویتامین A و B بیشتری در آن وجود دارد. ساقه کرفس سرشار از فیبری بوده که تقریبا غیرقابل جذب است؛ همین موضوع به کاهش وزن کمک می‌ کند.
بهترین روش مصرف آب کرفس برای لاغری
نوشیدن آب کرفس به کاهش اشتها به مواد غذایی بدون ارزش و پرکالری کمک می‌کند. با توجه به این تاثیرگذاری توصیه می‌شود که آب کرفس قبل از غذای اصلی مصرف شده تا بهترین اثر را داشته باشد.
کاهش وزن در کسانی که حداقل یک بار در روز یک ساقه متوسط کرفس را مصرف می‌کنند بسیار بیشتر از افرادی بوده که کرفس مصرف نمی‌کنند. همچنین مصرف کرفس باعث می‌شود تمایل افراد به خوراکی و شیرینی‌ها کمتر شود.
هر فنجان از آب کرفس تقریبا از ۳۰ الی ۴۰ کالری تشکیل شده‌است. با این که این نوشیدنی کالری کمی دارد، اما بسیار انرژی‌زا بوده و کمک زیادی به یک رژیم غذایی سالم می‌کند. لازم است بدانید که دلیل کم کالری بودن این نوشیدنی وجود بالای مقدار آب است؛ تقریبا ۹۵% از کرفس از آب تشکیل شده‌است.
جالب است بدانید که آب کرفس یک دیورتیک است؛ دیورتیک بودن به معنای این بوده که این ماده باعث تخلیه بهتر و سریع‌تر آب بدن می‌شود. دیورتیک بودن باعث افزایش سوخت و ساز و مصرف توده چربی در بدن نیز می‌شود. بنابراین مصرف روزانه یک لیوان آب کرفس باعث شده تا روده‌های شما فعال شده و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند. همین موضوع نیز به لاغری کمک می کند؛ فعال شدن روده‌ها باعث شده تا مواد زائد از بدن شما خارج شود.
توصیه می‌شود که آب کرفس را جایگزین آبمیوه‌های چاق‌کننده کنید. با مصرف آب کرفس ویتامین و املاح مورد نیاز به بدن شما رسیده و همچنین به لاغری خود کمک می‌کنید.

شواهد علمی درباره ی لاغری با آب کرفس

تا کنون در دنیای پزشکی ماده‌ای که باعث لاغری شود کشف نشده است! اما به‌طور کلی مصرف آب سبزی‌ها مانند آب کرفس به دلیل داشتن آب فراوان و فیبر بالا باعث کاهش اشتها و کاهش جذب چربی و دفع مقداری آب می‌شود. به همین دلیل افراد تصور می کنند وزنشان پائین آمده‌‌است.
در آب سبزی‌ها انواع فلاونوئید و آنتی‌اکسیدان‌ها وجود داشته که برای بدن بسیار مفید است. اما باعث چربی‌سوزی نمی‌شود مگر اینکه در توازن منفی انرژی باشد. یعنی اگر انرژی دریافتی از یک ماده غذایی کمتر از مقداری باشد که بدن برای هضم آن می‌سوزاند در این صورت بدن از منابع چربی ذخیره خود استفاده کرده و چربی‌ها را می‌سوزاند.

عوارض مصرف آب کرفس
در کرفس ماده‌ایی به نام اگزالات وجود داشته که این ماده برای کسانی که سنگ کلیه و یا مثانه دارند بسیار مضر است. اگزالات باعث شده تا سنگ‌ها بزرگتر شوند. همچنین مصرف آب کرفس برای کسانی که کیست سینه و کیست تخمدان توصیه نمی‌شود.
همچنین میزان بالای اگزالات در بدن باعث از بین رفتن عناصر دو ظرفیتی مانند روی، کلسیم، فسفر و منیزیم و … می‌شود؛ این عناصر برای بدن بسیار ضروری و مهم هستند.به گفته متخصصان علوم غذایی مصرف مجاز روزانه کرفس ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم است.

طرز تهیه آب کرفس در خانه
در ابتدا کرفس را تمیز شسته و مطمئن شوید تمام شیارهای موجود روی آن تمیز شده‌اند. دقت داشته باشید که برگ های کرفس را جدا نکنید زیرا این برگ‌ها سرشار از ویتامین A و B هستند. کرفس را به قسمت های کوچک خرد کرده و سپس آن را در آبمیوه‌گیری ریخته و آب آن را بگیرید.برای این که طمع بهتری به آن بدهید میتوانید از آب هویج یا آب لیمو استفاده کنید.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “خواص و عوارض نوشیدن آب کرفس”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *