خوراکیهای حاوی روی برای پیشگیری از سرماخوردگی

عنصر روی یا زینک مسئول عملکردهای مختلفی در بدن انسان بوده و فعالیت ۱۰۰ آنزیم مختلف را تحریک می‌کند.هرچند نقش ویتامین C برای کاهش زمان دوره سرماخوردگی و آنفلوآنزا شناخته شده است اما اغلب افراد نمیدانند که روی یا زینک نیز منجر به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

روی برای رشد و ترمیم بافت ها ضروری بوده و در بسیاری از غذاهایی که ما مصرف میکنیم وجود دارد.اما مصرف برخی غذاها میتواند مقدار زیادی از روی مورد نیاز بدن را تامین کند.۸ ماده ی غذایی که سرشار از روی هستند عبارتند از:

لوبیا: نصف فنجان لوبیای قرمز تیره حاوی ۰/۹ میلی گرم روی است و ۶ درصد میزان نیاز به این ماده معدنی را تامین می کند. لوبیا همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها و آهن میباشد.

گوشت گاو: در ۱۰۰ گرم گوشت گاو ۸/۶ میلی گرم روی است. به همین دلیل می ‌توان گفت که گوشت گاو منبع طبیعی زینک به شمار می آید. به طور کلی با داشتن یک برنامه‌ غذایی سالم و متعادل مشکلی برای جذب نیاز روزانه به این ماده‌ معدنی وجود نخواهد داشت.

گوشت مرغ: گوشت علاوه بر پروتئین منبعی بسیار خوب برای روی نیز محسوب میشود. برای جذب حداکثر مواد مغذی آن، از مرغ بدون پوست استفاده کنید. ۹۰ گرم مرغ بدون پوست کباب شده زینک روزانه‌‌ افراد را تامین میکند.

ماست: لبنیات علاوه بر این که سرشار از کلسیم هستند، زینک فراوان نیز دارند به صورتی که یک فنجان شیر کم‌ چرب یا بدون چربی ۱ میلی گرم زینک دارد و ۱۷ درصد نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی را تامین می کند. این در حالی است که یک فنجان ماست کم‌ چرب یا بدون چربی ۲/۲ میلی گرم زینک دارد و ۲۰ درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می کند.
غلات غنی شده صبحانه: به طور کلی یک وعده از این غلات ۳/۸ میلی گرم روی دارد و ۲۵ درصد نیاز روزانه به زینک را تامین می کند. برچسب پشت محصول را بررسی کنید تا متوجه شوید غلات محبوب صبحانه‌ شما حاوی چه میزان مواد مغذی میباشد. برای اینکه نتیجه ی بهتر حاصل شود، غلات صبحانه ‌ای را انتخاب کنید که حداقل حاوی ۵ گرم فیبر باشد.

آجیل و مغزها: مغزها و دانه های یکی دیگر از منابع بزرگ زینک به شمار می آیند. به عنوان مثال، مصرف هر اونس دانه کدو تنبل، ۱۵ درصد نیاز روزانه شما به زینک را برطرف خواهد کرد. یک قاشق از دانه های چیا نیز حاوی نیم میلی گرم روی است.

بلغور جوی دو سر: یک دوم فنجان از بلغور جو دارای ۱/۶ میلی گرم از روی است و منبع خوبی از فیبر، ویتامین ها و سایر مواد معدنی میباشد.

شکلات تلخ: هرمقدار شکلات تلخ تر باشد زینک بیشتری دارد. حدود ۶۰ تا ۶۹ درصد از انواع کاکائوها، حاوی ۰/۹ میلی گرم زینک است. ممکن است شکلات تلخ به محبوب ‌ترین منبع تامین زینک برای شما تبدیل شود، اما باید به خاطر داشته باشید که شکلات تلخ نمی‌ تواند به تنهایی نیاز بدن را تامین کند، بعلاوه اینکه باید میزان قند و کالری آن را دقیقا محاسبه کنید و روزانه فقط یک تکه شکلات میل کنید.
آوای سلامت

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “خوراکیهای حاوی روی برای پیشگیری از سرماخوردگی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *

----------------------------------------------------------------------