----------------------

روشهایی برای ترک عادتهای بد

تمام چیزهایی که قابل یادگیری هستند را میتوان فراموش کرد.عادتهای مختلف نیز به مرور زمان آموخته میشوند و آنها را نیز میتوان فراموش کرد.عادتهای بد میتوانند شما را از اهدافتان دور کند و کلید موفقیت این است که این عادتها را فراموش کنید.انتخاب اهداف بزرگ میتواند بهترین انگیزه برای فراموشی این عادات باشد.هدف خود را آن قدر بزرگ و ارزشمند انتخاب کنید تا بر تمایل شما به لذت سریع غلبه کند.شما به یک برنامه ی جدید نیاز دارید.موارد زیر میتواند به شما کمک کند.

انتخاب اسلحه های مناسب
عادتهای بد خود و سلاح نابودی هر یک را مشخص کنید.چهار عبارت بزرگ چه کسی، چه چیزی، کجا و کِی زیر بنای عادتهای بد هستند. بهعنوان نمونه:

+ آیا احتمال دارد که در حضور دیگران در خوردن غذا زیاده روی کنید؟
+ چه احساساتی بدترین عادات شما از جمله استرس، خستگی، عصابنیت، عصبی بودن و کلافگی را بیدار می کنند؟
+ کِی این احساسات را تجربه می کنید؟ با چه کسی هستید؟ کجا هستید و چه می کنید؟
+ آیا زمان خاصی از روز وجود دارد که احساس کنید حتما باید چیزی شیرین بخورید؟
+ چه شرایطی عادات بد شما را ظاهر می کنند؟ هنگام رانندگی؟ هنگام ملاقات با پدر شوهر یا مادر شوهر؟ همایش ها؟ نشست های اجتماعی؟ احساس ناامنی فیزیکی؟ سررسید کارها؟
+ کارهای روزمره خود را با دقت بیشتری بررسی کنید. معمولا هنگام بیدار شدن درباره چه چیزی فکر می کنید؟ وقتی در زمان استراحت قهوه یا ناهار هستید به چه فکر می کنید؟ وقتی پس از یک روز طولانی کاری به خانه بر می گردید، چطور؟

دفترچه خود را بیرون آورده و اسلحه های هر یک از عادتهای بد را در آن بنویسید.با همین کار ساده آگاهی شما به شدت افزایش میابد.
روش جایگزینی
به فهرست عادتهای بد خود نگاه کنید.آیا میتوانید آنها را به شیوه ای تغییر دهید تا دیگر تا این حد مض نباشند؟آیا میتوانید آنها را کنار بگذارید یا با عادتهای سالمتر جایگزین کنید؟به عنوان مثال:
_ فردی را تصور کنید که عادت دارد بعد از غذا شیرینی بخورد، اگر او قادر به ترک این عادت نباشد جایگزینی یک شیرینی کم کالری مانند توت به جای شیرینی های پرکالری بهترین گزینه برای اوست.
_ فردی عادت داشت که هر روز ۷ تا ۸ لیوان نوشابه بخورد. او به جاری آن شربت آبلیمو، آب لیموشیرین یا آب پرتقال تازه را امتحان کرد. پس از مدتی فهمید که هیچ نیازی به آبمیوه ندارد و به جای آن فقط آب می نوشید.
_ دوستم عادت داشت که هنگام تماشای تلویزیون تنقلات چرب و شور بخورد. مثلا بدون اینکه متوجه شود یک پاکت بزرگ چیپس می خورد. سپس متوجه شد چیزی که از آن لذت می برد صدای خش خش چیپس زیر دندان است. او تصمیم گرفت که این عادت بد خود را با خوردن هویج و میوه ها جایگزین کند. او همان احساس خوشایند را داشت و تغذیه اش سالم بود.
شما نیز با تمرین این کارها متوجه خواهید شد که می توانید چه رفتار هایی را جایگزین کرده، حذف کنید یا از بین ببرید.
خانه تکانی
برای کنار گذاشتن مصرف قهوه، قهوه ساز را جمع کرده و کناری بگذارید و قوطی قهوه را به همسایه ی خود هدیه بدهید. اگر سعی می کنید هزینه ها را کاهش دهید، همه تبلیغاتی که به ایمیل یا تلفن همراهتان می آید را مسدود کنید. اگر می خواهید تغذیه سالم تری داشته باشید، کابینت ها را از همه تنقلات خالی کنید . این به سود همه اعضای خانواده است. از دست همه چیز هایی که عادات بدتان را فعال می کنند، خلاص شوید.
آسان سازی
بعضی ها وقتی می خواهند وارد استخر شوند این کار را تدریجی انجام می دهند. قبل از اینکه به طور کامل در آب فرو روند اول تا زانو در آب می روند، سپس کم کم وارد آب می شوند. برخی دیگر می دوند و در آب شیرجه می زنند. نمی توان گفت کدام بهتر است ولی در مورد عادت ها گزینه اول شاید مناسب تر باشد. شاید بهتر باشد برای از بین بردن بعضی عادات مزمن و ریشه دار خود گام های کوچکی بردارید تا کار را ساده کرده و به تدریج آن ها را از بین ببرید. شاید دهه ها این عادات را تکرار و تقویت کرده اید، پس بهتر است به خودتان فرصت دهید تا آن ها را کم کم و گام به گام ترک کنید.
تغییر سریع
افراد مانند هم نیستند. بعضی محققان دریافته اند که تغییر شیوه زندگی برای برخی افراد زمانی ساده تر می شود که تعداد زیادی از عادت های بد را به یکباره تغییر دهند. به عنوان مثال می توان با نخوردن غذاهای پرچرب، ورزش بیشتر، پیاده روی و استفاده کمتر از اتومبیل به علاوه استفاده از تکنیک های کاهش اضطراب ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داد. شما هم باید استراتژی مناسب خودتان را بیابید.

برگرفته از سایت مدیر فروش

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “روشهایی برای ترک عادتهای بد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *