---------------------- ---------------------

زایمان راحت با ورزش کگل

یکی از ورزش های دوران بارداری ورزش کگل است .این ورزش باعث می شود فشار کمتری در ناحیه لگن احساس شود و همچنین در دوران بارداری از بواسیر جلوگیری می کند.
تمرین کِگِل علاوه بر جلوگیری از هموروئید، فواید دیگری نیز دارد که عبارتند از:
_پیشگیری از افتادگی رحم و مثانه
_کاهش تکرر ادرار و دفع ناگهانی آن
_پیشگیری از کاهش لذت جنسی
_تأثیر زیاد در ترمیم سریع محل اپیزیوتومی بعد از زایمان

نحوه ی ورزش کِگِل

بر همین اساس از خانم زهره شفیعی، کارشناس مامایی و مربی کلاسهای تمرینات بارداری درخواست کردیم تا نحوه ی انجام این تمرین و ویژگیهای آن را برایمان توضیح دهند.
شفیعی درباره تمرین کِگِل میگوید: تمرین عضلات کف لگن یا تمرین کِگِل به کاهش بواسیر کمک میکند. اولینبار فردی به نام کِگِل این ورزش را ابداع نمود و به همین دلیل این تمرین با نام کِگِل شناخته شده است. این تمرین برای عضلات کف لگن بسیار مفید میباشد. کِگِل ورزشی بسیار مناسب برای خانمها در همه سنین است و به دلیل فوایدی که برای خانمها دارد، در بارداری تأکید ویژه ای بر انجام آن میشود.
روش تمرین کِگِل برای انجام درست این تمرین
ابتدا خانمها باید عضلاتی را که روی آنها کار میکنند بشناسند. بنابراین برای اینکه خانمها یاد بگیرند این تمرین را چگونه انجام دهند، روزی یک بار میتوانند این تمرین را در دستشویی و هنگام عمل دفع و ادرار انجام دهند. به خانمهای باردار توصیه میشود در هنگام ادرار کردن کاملا عضلات کف لگنشان را جمع کنند به صورتی که خروج ادرار متوقف شود و سپس آرام آرام عضلات را شل کنند تا ادرار خارج شود.
مادرها باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که کدام یک از عضلاتشان جمع شده تا خروج ادرار متوقف شود. درواقع کِگِل درست و اساسی به همین روش انجام میشود. بعد از مدتی که آنها توانستند این حرکت را به درستی یاد بگیرند،میتوانند این حرکت را در خانه به صورت ایستاده یا خوابیده انجام دهند. به این صورت که آنها باید یک دم عمیق بگیرند و همزمان با بازدم، همان عضلاتی را که در دستشویی جمع کرده بودند، جمع کنند. آنها باید در ۵ شماره عضلاتشان را جمع و سپس به آرامی در ۵ شماره هم عضلاتشان را شل کنند. اگر خانمی نمیتواند در همان ۵ ثانیه ای که عضلاتش را جمع کرده، آنها را شل کند، اجازه دارد عضلاتش را در دو ثانیه جمع و شل بکند و رفته رفته تعداد ثانیه ها را افزایش دهد.
معمولا خانمهایی که این تمرین را انجام نداده اند و وقت زایمانشان نزدیک است، با حالت درد و فشارهای شدید بر کف لگن مواجه میشوند. ممکن است در حاملگی های بعدی به دلیل همین فشارهای عضلات کف لگن، حتی مادر با وجود سن پایین بارداری احساس کند هر آن ممکن است جنینش خارج شود. دلیل این حس ضعف عضلات کف لگن و انجام ندادن این تمرینات میباشد.
کِگِل از تمریناتی است که در دوران بارداری بسیار بر آن تأکید شده و هنگامی که خانمها این حرکت را یاد گرفتند، باید آن را روزی ۳ بار و هر بار ۱۰ تا ۳۰ مرتبه انجام دهند. اگر این تمرینات منظم انجام شود، در اواخر بارداری هیچگاه احساس فشار و درد در کف لگن خود نخواهند داشت.
پیشگیری از هموروئید
شفیعی برای جلوگیری از هموروئید و بواسیر، به مادران باردار توصیه میکند: خانمها نباید برای اجابت مزاج عجله کنند و باید از زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت خودداری نمایید. همچنین آنها باید مراقب اضافه وزن خود در بارداری باشند، مقدار فیبر غذایی را در رژیم خود افزایش دهند، روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشند و به طور منظم ورزش کنند و حرکات ورزشی را که برای پیشگیری از هموروئید یا بواسیر گفته شده است انجام دهند.

منبع:ایران نی نی

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “زایمان راحت با ورزش کگل”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *