زمان و چگونگی آموزش زبان دوم به کودکان

معمولا کودکانی که بعد از یادگیری زبان مادری خود در معرض یادگیری زبان دیگری قرار میگیرند مواردی را تجربه میکنند که در زیر به آن اشاره میکنیم اما قبل از آن باید بدانید یادگیری زبان دوم برای کودکان به منزله ی این نیست که کودک با یادگیری دابره لغات فراوان بتواند کامل صحبت کند بلکه منظور این است که کودک مانند والدینش در ارتباطات روزمره جمله سازی کند و خواسته‌هایش را بیان نماید.

مواردی که کودک در حین یادگیری زبان دوم با آنها مواجه میشود:

در مرحله ی اول احتمال دارد برای یک مدت کوتاه از زبان خانه شان استفاده نماید.

اولین مرتبه ای که کودک با زبان دوم آشنا میشود ممکن است وارد فاز “خاموشی” یا “غیرشفاهی” گردد. زمان فاز خاموشی یا غیر شفاهی در کودکان متفاوت بوده و از چند هفته تا چند ماه طول میکشد و زمان آن در کودکانی که سن کمتری دارند بیشتر است.کودک زمانی که در این فاز است درک خود را از زبان دوم میسازد و در این مدت میتواند از ایما و اشاره استفاده کند و از چند کلمه به زبان دوم صحبت کند.

وی از جملات کوتاه یا تقلیدی را بیان کرده و از برچسب‌های تک کلمه‌ای یا جملات حفظی مانند “نمیدونم” یا “این چیه؟ ” استفاده می‌کند. جملات اینچنینی جملاتی هستند که او جائی شنیده و حفظ کرده است و از واژگان یا دانش زبانی خود کودک ساخته نشده اند.

در مرحله ی بعدی کودک جمله سازی میکند و جملات خودش را میسازد.جملاتی که در این مرحله ساخته میشوند از برخی واژگان تشکیل شده که کودک به تازگی یاد گرفته است.در ابتدای اینگونه جمله سازیها کودک معمولا از یک فرمول استفاده می کند و کلمه خودش را در یک جمله معمولی می‌گذارد به عنوان مثال << من …. میخواهم>> .

پس از مدتی کودک کم کم در زبان روان و سلیس می‌شود و دائماً اشتباهات گرامری انجام می‌دهد یا جملاتی می‌سازد که مخفف به نظر می‌آیند، زیرا او بعضی از قواعد گرامر را نمی‌داند. بعضی از این خطا‌ها به خاطر تأثیر زبان اول او هستند. اما اکثر اشتباهات او مانند همان خطاهایی هستند که کودکان تک زبانه به هنگام یادگیری آن زبان انجام می‌دهند.

نکاتی که والدین در آموزش زبان دوم به کودک باید بدانند:

صحبت کردن والدین با کودک به زبان دوم در زمانهای مشخصی در روز به تفکیک ذهنی کودک کمک خواهد نمود.

در صورتی که زبانی که والدین قصد دارند به کودک آموزش دهند زبان مادری خودشان نیست بهتر است زمانهایی را در روز مشخص کنند که در این زمانها به زبان دوم صحبت کنند.تعیین زمانهای مشخص میتواند از ایجاد سردرگمی پیشگیری کرده و هماهنگی بیشتری را ایجاد نماید.هرچند که تکلم به زبانی که دیگران قادر به فهم آن نیستند بی ادبی محسوب می‌شود، اما در این مورد این کار برای سازگاری کودک لازم میباشد.

والدین باید توجه داشته باشند که کودک را در معرض زبان دوم قرار دهند زیرا کودک دانش آموز نیست و آموزش دادن برایش مضر میباشد.

هیچ نیازی به آموزش زبان دوم به کودک به صورت رسمی نیست و استفاده از زبان در مکالمه‌های روزمره براحتی موجب انتقال آن به کودک خواهد شد. اگر قصد دارید کودکتان زبان را بهتر بیاموزد یا علاوه بر زبان مادری زبان دیگری را نیز یاد بگیرد، فیلم و موسیقی میتواند در این راه به شما کمک کند.

آموزش همزمان سه زبان(زبان مادر، زبان پدر و زبان رسمی) به کودک نامعقول و دشوار به نظر میرسد.برای حل این مشکل هر کدام از پدر یا مادر باید فقط با کودک به زبان خود صحبت کنند.

در صورتی که پدر و مادر در خانه با یک زبان مشترک با هم صحبت میکنند که این زبان زبان رسمی نیست باید بدون نگرانی از اینکه کودک زبان رسمی را یاد نمیگیرد این کار را ادامه دهند و در آن ثبات قدم داشته باشند.

کودکی که مجبور به تکلم به یک زبان باشد آن زبان را با سرعت زیادی خواهد آموخت بنابراین زمانی که کودکان در مدرسه یا اجتماع حاضر می‌شوند به سرعت زبان رسمی را یاد میگیرند.کودکان در استفاده از واژگان یک زبان جدید شجاع تر از بزرگسالان هستند و از تلفظ نا صحیح این واژگان نمیترسند.

بهترین سن برای یادگیری زبان در کودکان

علی راکی روانشناس کودک میگوید:بهترین سن برای آموزش زبان دوم به کودکان وقتی است که کودک زبان مادری خود را به خوبی یاد گرفته باشد.وی با بیان اینکه آموزش زبان دوم در دو یا سه سالگی با مشکلاتی همراه است ادامه داد:ممکن است زبان آموزی در سن پایین باعث تنفر کودک از زبان شود‌ یا اینکه یادگیری زبان مادری برای کودک با اختلال همراه باشد و او در صحبت کردن دچار لکنت گردد.

روانشناس کودکان اظهار داشت:بهترین سن برای یادگیری زبان دوم در کودکان چهار تا پنج سالگی بوده و همچنین در زمان تحصیل مقطع ابتدایی و راهنمایی بهترین زمان برای یادگیری زبان دوم میباشد.

راکی همچنان آموزش‌های ضعیف والدین را یکی از مشکلات رایج در یادگیری زبان دوم دانست و گفت زبان دوم زبانی است که باید به صورت هدفمند و توسط شخص حرفه ای که به کلمات و تلفظ آن‌ها تسط دارد به کودک آموزش داده می‌شود و در غیر اینصورت باعث ایجاد پایه ضعیف در کودکان شده و کودک در مدرسه نیز برای یادگیری زبان دچار مشکل خواهد شد.همچنین آموزش غیر هدفمند در آرامش و حافظه کودکان تاثیر میگذارد.

روانشناس کودکان گفت: اگر کودکان توان آموزش هدفمند را قبل از سن شش سالگی داشتند در تمام دنیا مدرسه از سن سه یا چهار سالگی شروع می‌شد.راکی اضافه کرد: آموزش هدفمند قبل از سه سالگی باعث ایجاد استرس در کودکان می‌شود، چراکه بزرگسالان از آن‌ها انتظار دارند در مقابل آموزش هدفمند پاسخ دهند.

در دنیای امروز ارتباط با دنیا یک امر مهم میباشد و یادگیری زبان دوم(بین المللی) باید برای والدین مهم باشد و بزرگسالان نیز حتی اگر اطلاعات محدودی در زمینه زبان دوم دارند باید از پایه شروع کرده و در کنار کودکانشان برای یادگیری زبان دوم پیش روند چراکه آموزش بدون تمرین موثر نخواهد بود.

منابع:

پزشکان بدون مرز
ایسنا

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “زمان و چگونگی آموزش زبان دوم به کودکان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *

----------------------------------------------------------------------