علائم کمبود ویتامین سی در بدن

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب بود که وجود آن برای بدن بسیار ضروری است.این ویتامین نقش مهمی در رشد و ترمیم بافتهای بدن دارد.ویتامین سی در بدن ذخیره نمیشود و به همین علت کمبود آن در بدن بعید نیست.ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند، ,و بدن از کلاژن در ساخت پوست، عروق خونی، غضروف، رباط ها و تاندون استفاده می کند. همچنین، این ویتامین برای ترمیم زخم ها، جذب آهن و حفظ سلامتی استخوان ها لازم است. این ویتامین با خاصیت آنتی اکسیدانی قوی خود به کاهش آسیب های ناشی از رادیکل های آزاد و جلوگیری از پیشرفت بیماری هایی مانند سرطان و بیماری قلبی کمک می کند.
منابع مهم ویتامین C
بر خلاف تصور اکثر مردم که فکر میکنند ویتامین سی فقط در مرکبات وجود دارد ، بسیاری از دیگر میوه ها و سبزیجات نیز حاوی این ویتامین هستند، که برخی از آنها عبارتند از:توت فرنگی، کیوی، کلم بروکلی، گل کلم ، پاپایا ، فلفل دلمه ای و سیب زمینی.
گاهی حتی ویتامین سی موجود در این مواد از ویتامین سی برخی مرکبات نیز بیشتر است به عنوان مثال:یک فنجان کلم بروکلی یا توت فرنگی حاوی ۸۵ میلی گرم ویتامین سی است، در حالی یک پرتغال کوچک تنها ۵۰ میلی گرم ویتامین سی دارد.
مقدار ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن
زنان بالغ روزانه به حداقل ۷۵ میلی گرم ویتامین سی نیاز دارند و این میزان برای مردان بالغ حداقل ۹۰ میلی گرم است. اما طبق بعضی تحقیقات میزان مطلوب آن روزانه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم میباشد.

علائم کمبود ویتامین C :
هرچند در گذشته از کمبود شدید ویتامین C به عنوان بیماری کشنده نام برده میشد اما امروزه اینکه فردی به علت کمبود ویتامین C را از دست دهد بسیار نادر است.تحقیقات نشان میدهد اکثر افراد ویتامین C مورد نیاز روزانه را دریافت نمیکنند که این امر میتواند مشکلات جدی را برای سلامتی ایجاد کند.در ادامه به نشانه ها و بیماری هایی که بر اثر کاهش ویتامین C روی میدهد اشاره میکنیم:
+ خونریزی و التهاب در لثه
لثه ها نسبت به کمبود ویتامین سی حساس تر زیرا بخشی از لثه ها از ماده ی کلاژن ساخته شده است.در حالت کمبود ویتامین C خونریزی لثه ها بیشتر می شود و از سوی دیگر با توجه به نقش ویتامین سی در درمان زخم ها، لثه ها دیرتر ترمیم می شوند. التهاب لثه ها هم به دلیل آن است که ویتامین سی به عنوان یک آنتی اکسیدان باعث جلوگیری از التهابات در قسمتهای مختلف بدن میشود.
+ خونریزی پی در پی بینی
خونریزی از بینی یا اصطلاحا خون دماغ شدن زمانی رخ میدهد که عروق خونی کوچک داخل بینی دچار پارگی می شوند و در نتیجه خونریزی مکرر بینی نشانه ی ضعف عروق خونی آن است. از آنجایی که دیواره ی عروق خونی با ماده ی کلاژن مستحکم می شود، کمبود ویتامین سی باعث تضعیف و پارگی این عروق و خونریزی مکرر بینی می گردد.
+ کاهش سرعت ترمیم زخمهای بدن
بخشی از مکانیزم ترمیم بدن به ویتامین سی بستگی دارد، در حقیقت دستگاه ایمنی بدن برای ترمیم زخم ها و مقابله با عفونت به این ویتامین نیاز دارد. ویتامین C به تولید کلاژن کمک می کند، ماده ای که نقش مهمی در استحکام بافتی که روی زخم تشکیل می شود دارد.
+ کمبود آهن
بدن ما دو نوع آهن “هِم و نانهِم” را جذب میکند.آهن هِم معمولا منابع حیوانی دارد و به آسانی جذب می شود، اما آهن نانهِم منابع گیاهی دارد مانند:اسفناج، کلم کیل، کلم بروکلی و … که به سختی جذب بدن می شود. ویتامین سی به بدن کمک می کند آهن نانهِم را بهتر جذب کند. این ویتامین شاخص مهمی برای وضعیت آهن بدن محسوب شده و به همین دلیل است که اغلب کمبود آهن با کمبود ویتامین سی همراه میباشد.
+ تورم و درد مفاصل
کلاژن بخش عمده ی از ساختار غضروف مفاصل را تشکیل میدهد و به همین علت کمبود ویتامین سبب کاهش این لایه ی میان استخوانی و دردناک شدن مفصل ها می شود. این مسأله باعث التهاب و متورم شدن مفصل ها شده و به دلیل کمبود ویتامین سی، بدن شما توانایی کمتری در واکنش به این التهاب دارد.
+ موخوره و خشکی موها
یکی از نشانه های رژیم غذایی صحیح سلامت و درخشندگی موها است.اما زمانی که موها خشک و دچار موخوره می شوند، ممکن است علت کمبود ویتامین سی باشد. استحکام و سلامت موها به ماده ی کلاژن بستگی دارد بنابراین کمبود ویتامین سی موها را ضعیف و شکننده خواهد کرد.
+ خشکی، قرمزی و چروک پوست
کلاژن باعث میشود تا پوست انعطاف پذر بوده و چروک نخورد.بنابراین مصرف ویتامین سی به نرمی و انعطاف پذیری پوست کمک می کند. همچنین، این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان،باعث کاهش خطرات پرتوهای فرابنفش و در نتبجه آفتاب سوختگی پوست میشود.
+ افزایش وزن
اگر خستگی ناشی از کمبود ویتامین سی ادامه دار باشد روند تولید انرژی در بدن کاهش یافته و فرآیند سوخت و ساز مختل میشود.که کاهش سرعت سوخت وساز بدن نیز باعث افزایش وزن خواهد شد.تحقیقات نشان میدهد که کمبود ویتامین سی در جریان خون با افزایش چربی بدن و چاقی مرتبط است، در حالی که مصرف این ویتامین فرآیند چربی سوزی را افزایش داده و کاهش یا ثابت نگهداشتن وزن را آسان تر می کند.
+ کبودی پی در پی پوست
زمانی که عروق خونی کوچک زیر سطح پوست دچار پارگی می شوند پوست کبود می شود . ادر صوتی که پوست شما به سادگی کبود می شود، این مسأله می تواند نشانه ی ضعف دیواره ی عروق خونی باشد. بخش عمده ی دیواره ی این عروق از ماده ی کلاژن ساخته شده است که ویتامین سی نقش مهمی در تولید آن دارد.
+ تکرار عفونتها
کمک به تولید گلبول های سفید خون در بدن یکی دیگر از نقشهای این ویتامین در بدن است. این گلبول ها بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و به باکتری ها و ویروس ها حمله می کنند. به علاوه این ویتامین، به عنوان یک آنتی اکسیدان به حفظ سلامتی سلول های ایمنی کمک می کند و به این ترتیب این سلول ها بهتر می توانند با عفونت ها مقابله کنند. ابتلای مکرر به عفونت های زخمی یا عفونت های شایعی مثل آنفولانزا، عفونت ادراری یا گلودرد اترپتوکوکی نشان دهنده ی ضعف سیستم ایمنی بدن میباشد.
+ احساس خستگی و نوسانات اخلاقی
احساس خستگی نشانه ی بسیاری از بیماری ها و انواع کمبود مواد مغذی در بدن است، اما زمانی که این مسأله با نشانه های دیگری همراه باشد احتمالا دچار کمبود ویتامین c هستید. این ویتامین نقش مهمی در تولید انرژی بدن و ثبات خلقی دارد. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین سی روحیه را بالا می برد، خستگی را کم می کند، انرژی را زیاد می کند و باعث کاهش احساس افسردگی میشود.

 

منبع:روزیاتو

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “علائم کمبود ویتامین سی در بدن”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *

----------------------------------------------------------------------