علل و درمان بی خوابی مزمن

خوابیدن برای افراد متفاوت است.برخی با ورود به رختخواب سریع به خواب میروند اما برخی دیگر باید مدتها در رختخواب بمانند تا بتوانند بخوابند.این مسئله میتواند بسیار آزاردهنده باشد و فرد در داخل رختخواب حس بدی داشته باشد به خصوص زمانی که روز بعد قرار مهمی داشته باشد یا صبح زود باید در جایی حاضر باشد.موضوع زمانی بدتر میشود که فرد بعد از به خواب رفتن در نیمه های شب چندین بار از خواب بیدار شود.در این مقاله به بررسی علل بی خوابی های مزمن و همچنین راه های درمان آن میپردازیم.

علل بی خوابی مزمن:
اکثر مردم در مواقعی از زندگی اختلالات خواب را تجربه میکنند، گاهی این مشکل موقتی بوده و با تحمل چند روز خواب آلودگی و خستگی از بین میرود.اما عمده اختلالات مربوط به بی‌خوابی های مزمن بوده و از کنترل افراد خارج میباشد.
اختلالات خواب میتواند روی توانایی خوب و راحت خوابیدن تاثیر بگذارد، گاهی اختلالات خواب می تواند نشانه ای از مشکلات روحی یا جسمی باشد که این اختلالات معمولا با درمان علت بی‌خوابی از بین میروند. وقتی که اختلالات خواب در اثر یک بیماری دیگر ایجاد شده باشد، درمان معمولا شامل مجموعه ای از توصیه های پزشکی و تغییرات در سبک زندگی می شود.

در صورتی که احساس می کنید به بی‌خوابی مزمن دچار شدید حتما برای تشخیص و درمان آن به پزشک مراجعه کنید، درمان نشدن این اختلالات مشکلات بیشتری ایجاد می کنند که می توانند باعث تهدید سلامتی شود، این وضعیت بر عملکرد روزانه و حرفه ای ما تاثیر می گذارد و روابط را با کشمکش و تنش همراه می سازد.

چگونه بفهمیم که دچار اختلال خواب هستیم؟
در صورتی که به طور معمول برای خوابیدن یا بیدار ماندن دچار مشکل می شوید یا در طول روز احساس خستگی می کنید و یا حتی گاهی چرت می زنید باید موضوع را با یک پزشک در میان بگذارید، اضطراب و تحریک پذیری، افسردگی و عدم تمرکز را هم به علائمی که گفته شد اضافه نمایید و اگر آن ها را مشاهده کردید موضوع را جدی بگیرید.

برخی علل ایجاد اختلالات خواب
+ آلرژی ها و مشکلات تنفسی
+ تکرر ادرارهای شبانگاهی
+ دردهای مزمن مثل آرتروز
+ سندرم خستگی مزمن
+ بیماری التهابی روده
+ استرس و اضطراب
+ کابوس دیدن
+حرف زدن یا راه رفتن در خواب

راه های درمان بی خوابی مزمن:
متخصصان نورولوژی اعتقاد دارند محدود کردن مصرف کافئین در روز و استفاده نکردن از محرک ها برای بیدار نگه داشتن خود، به منظم نگه داشتن چرخه خواب کمک زیادی می کند، بدن ما یک سیستم ظریف بیولاکتیک دارد و وقتی خودتان را مجبور به بیدار ماندن بیش از حد می کنید در این چرخه مشکل ایجاد می گردد و کم کم اختلالات بی‌خوابی شروع میشود.

نوشیدنی هایی مثل نوشابه های انرژی فقط میتواند موقتی به شما کمک کند، روانپزشکان و متخصصان مغز و اعصاب می گویند، مصرف هر دارویی اگر مطابق نیاز فرد نباشد می تواند باعث بروز مشکلات جانبی برای او گردد. از طرفی بعضی از مشکلات افراد از جمله اختلالات خواب ممکن است با مشاوره های روانشناختی برطرف شود. طبیعتا استفاده از دارو مگر در صورت ضرورت و تجویز پزشک توصیه نمی شود.
توصیه هایی برای درمان اختلالت خواب:

+ اگر در طول روز نیاز به تقویت دارید، پیاده روی،تنفس عمیق، نوشیدن آب و خوردن تنقلات سالم مثل آجیل را امتحان کنید.
+ از مصرف تنقلات شیرین و قندی نروید.
+ خیلی وقت ها که عصرها می خوابیم بدنمان کم آب می شود و به آب و هوای بیشتری نیاز پیدا می کند.
+ از چرتهای طولانی در طول روز خودداری کنید زیرا همین موضوع باعث می شود شب نتوانید به راحتی بخوابید.
+ در صورتی که با همه مراقبت ها باز هم برای خوابیدن مشکل دارید، استفاده از موادی مثل ویتامین و منیزیم و تریپتوفان می توانند کمک زیادی به شما کنند.
+ دقت کنید که ویتامین های ب را خیلی دیر مصرف نکنید چون ممکن است خوابتان را به هم بزند.
+ سعی کنید اتاق خوابتان کاملا تاریک و آرام باشد، اگر محیط افراد پر سر و صدا است از گوشگیر استفاده نمایید.
+ برای این که بدن کاملا برای خواب آماده شود سعی کنید قبل از خوابیدن هیچ کار هیجان انگیزی مثل ورزش یا دیدن فیلم ترسناک را انجام ندهید،زیرا این کارها می توانند چرخه خواب شما را دچار مشکل کنند.

باورهای اشتباه درباره ی بی‌خوابی مزمن
باور غلطی وجود دارد که طبق آن افراد مبتلا به اختلال خواب کسانی هستند که نمی‌توانند به خواب بروند:
برخی مردم تصور می کنند که فرد مبتلا به بی‌خوابی مزمن کسی است که نمی تواند به خواب برود اما این تنها یکی از علائم این اختلال میباشد، در واقع به اعتقاد کارشناسان بیدار شدن در نیمه های شب و به سختی به خواب رفتن بعد از آن و حتی نداشتن احساس سر حالی در اول صبح می توانند جزء اختلالات بی‌خوابی باشند.

باور نادرست دیگری وجود دارد که مطابق آن بدن افراد مسن به خواب زیاد نیاز ندارد:
هورمون های خواب با افزایش سن تغییر می کنند. اما میزان ساعت هایی که فرد به خواب نیاز دارد تغییر نمی کند. افراد مسن در طول شب چندین بار از خواب بیدار می شوند که چرت زدن در طول روز می تواند برای آنها مکمل خواب شب باشد.

چرت نیمروزی باعث می شود شب خواب راحتی نداشته باشیم باور غلط دیگر است:
به گفته کارشناسان چرت میان روز مانع از این نمی شود که شب فرد براحتی بخوابد، چرت زدن در طول روز اگر به غروب کشیده نشود می تواند کمک کند که فرد در طول روز هشیارتر باشد و علاوه بر این قدرت حافظه را افزایش می دهد و باعث می شود که فرد سطح عملکرد بهتری داشته باشد. اما این چرت زدن نباید بیش از ۳۰ دقیقه باشد و تا زمانی که فرد دچار اختلال خواب نیست میتواند مفید باشد.

برگرفته از: آسان طب

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “علل و درمان بی خوابی مزمن”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *