---------------------- ---------------------

غذاهایی که در دوران بارداری نباید بخورید

بزرگترین آرزوی زنان باردار بدون شک به دنیا آوردن یک فرزند سالم است و به همین دلیل به شدت از خود و کودک خود مراقبت میکنند.همیشه در چنین مواقعی اطرافیان برای شما توصیه های غذایی خواهند داشت.همانطور که میدانید مواد غذایی مفید و سرشار از ویتامین برای سلامت شما و رشد جنین مفید هستند اما بعضی از خوردنی ها را باید با احتیاط مصرف کنید زیرا باعث آسیب به جنین میشوند.هرچند مصرف بعضی از غذاها برای مادر مشکلی ایجاد نمیکند اما میتواند رشد جنین را مختل کرده و حتی خطر سقط جنین را افزایش دهد.

غذاهای مضر در دوران بارداری

سوسیس و کالباس
فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس حاوی نیترات هستند و نباید در دوران بارداری مصرف شود. نیترات ماده ی نگهدارنده است که از رشد باکتری‌ها پیشگیری میکند و خطر ابتلا به سرطان کولون را افزایش میدهد. وجود باکتری لیستریا در این فراورده‌های گوشتی بزرگ‌ترین تهدید برای خانم‌های باردار به حساب میاید. باید بدانید که خانم‌های باردار به دلیل تغییرات هورمونی به میزان ۱۳ تا ۱۵ مرتبه بیشتر در معرض آسیب این قبیل باکتری‌ها هستند. البته توجه داشته باشید که وجود این باکتری برای هیچ کس خوب نیست اما در این میان، خانم‌های باردار به دلیل شرایط ویژه‌ ای که دارند بیشتر از بقیه آسیب می‌بینند. توصیه می‌کنیم برای سلامت جنینتان از مصرف این مواد غذایی به شدت بپرهیزید.

مواد غذایی پرخطر در دوره ی بارداری

تخم‌مرغ، گوشت و ماهی خام
در دوره بارداری تخم‌مرغ، گوشت و ماهی خام استفاده نکنید. به دلیل اینکه این مواد غذایی به صورت خام حاوی باکتری‌هایی به نام‌های سالمونلا، توکسوپلاسموز و کالیفرم‌ها هستند. سالمونلا می‌تواند باعث بروز عوارضی در سلامت نوزادان شود. درست است که می‌شود راحتتر از مصرف گوشت و ماهی خام پرهیز کرد ولی در مورد تخم‌مرغ خام کمی سخت تر است. زیرا از این ماده غذایی به صورت خام در تهیه سس‌ها و بستنی‌های غیرپاستوریزه و برخی از شیرینی جات مانند شیرینی پفکی و غیره استفاده می‌شود. حتما قبل از مصرف این مواد غذایی آن‌ها را به طور کامل بپزید.

مغز و جگر حیوانات
در مغز حیوانات نیز باکتری لستریا وجود دارد که روی خانم‌های باردار تأثیر منفی می‌گذارند و نباید مصرف شود.در جگر میزان زیادی ویتامین A موجود می‌باشد که حتی بیش از نیاز روزانه خانم‌های باردار است. جذب میزان زیاد ویتامین A می‌تواند به رشد جنین آسیب بزند. برای جذب ویتامین A می‌توانید از سبزیجاتی مانند هویج یا میوه‌ها و سبزیجات رنگی دیگر، شیر، ماهی‌های چرب و تخم‌مرغ (حتما پخته‌شده) استفاده کنید.

لبنیات غیر پاستوریزه
هیچگاه نباید در دوران بارداری لبنیات را از وعده های غذایی خود حذف کنید فقط باید از مصرف محصولاتی مانند پنیر بز و همچنین محصولات لبنی غیرپاستوریزه مانند شیر خام خودداری کنید. این محصولات حاوی باکتری لیستریا هستند که برای سلامت جنین خوب نیست.

چای به اندازه
مصرف زیاد چای میتواند موجب کم خونی شود. به این دلیل که چای مانع از جذب کامل آهن مواد غذایی می‌شود. از این گذشته چای نیز همانند قهوه یک نوشیدنی تحریک‌کننده مغز میباشد. برای همین توصیه می‌کنیم چای را به اندازه بنوشید. درست است که انواع دمنوش‌ها مفید هستند اما نباید در مصرف آن‌ها دچار افراط شوید. به عنوان مثال گیاه جینسنگ چینی خاصیت محرکی دارد و می‌تواند اثر داروها را تغییر دهد و بابونه باعث تحریک رحم می‌شود. توجه داشته باشید که نوشیدن جوشانده پوست مرکبات، زنجبیل، بادرنجبویه اگر به میزان دو تا سه فنجان باشد اشکالی ندارد.

کافئین به مقدار کم
طبق پژوهشهای صورت گرفته مصرف ۶۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز می‌تواند باعث شود که نوزاد کم وزنی به دنیا بیاورید. اگر این میزان به ۸۰۰ میلی‌گرم در روز برسد خطر آسیب به جنین جدی می‌شود. توصیه می‌کنیم در مصرف قهوه و نوشیدنی‌های کافئینه زیاده‌روی نکنید. قهوه ی غلیظ مصرف نکنید. مصرف نوشابه‌ها که حاوی کافئین هستند را کم کنید. سعی کنید در دوره ی بارداری طبیعی تر غذا بخورید این کار هم به نفع شماست و هم به نفع جنین.

شیرین‌کننده‌ها با احتیاط
آسپارتام نوعی شیرین‌کننده است که در تهیه نوشیدنی‌های گازدار استفاده می‌شود.نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که خطر آسپارتام در طول دوران بارداری جدی میباشد. نتایج یک پژوهش دانمارکی که در اواخر سال ۲۰۱۰ انجام شده است نشان می‌دهد که با مصرف روزانه نوشیدنی‌های گازدار که حاوی این شیرین‌کننده هستند خطر زایمان زودتر از موعد به میزان ۷۸ درصد افزایش می‌یابد. توصیه می‌کنیم از مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها خودداری کنید.

منبع:نی نی نما

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “غذاهایی که در دوران بارداری نباید بخورید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *