فواید جسمی و روحی طبیعت گردی

اکثر مردم در محل کار خود ، زیر نور لامپها یا جلوی مانیتور کامپیوتر ساعات کاریشان را میگذرانند و وقتی به خانه باز میگردنند مشغل تماشای تلویزیون میشوند.این نوع زندگی به یک روال عادی برای اغلب مردم در کلان شهرها تبدیل شده اما دانشمندان در اینباره گفته اند : بیرون رفتن و بودن در فضای باز یکی از ضرورت‌های سلامتی بدن انسان محسوب میشود.اعتقاد محققان و داشمندان این است که ماندن انسان در فضای باز و زیر نور خورشید میتواند سلامتی فرد را تضمین کند.

فلورنس ویلیامز، روزنامه‌نگار و نویسنده کتاب “چرا طبیعت ما را شادتر، سالم‌تر و خلاق‌تر می‌کند” تحقیقی را درمورد فواید طبیعت‌ گردی بر سلامت انسان انجام داده و نتایج آن را در غالب ۱۱ دلیل علمی به شرح زیر ارائه کرده است:
تقویت حافظه کوتاه مدت با پیاده روی در طبیعت
مطالعات بسیاری ثابت کرده‌اند که پیاده روی در طبیعت بر حافظه کوتاه‌ مدت انسان اثر مثبت دارد و باعث تقویت آن میگردد.
در یک تحقیق علمی، حافظه کوتاه‌ مدت تعدادی از دانشجویان دانشگاه میشیگان مورد آزمایش قرار گرفت.در مرحله ی بعد این دانشجویان را به دو گروه تقسیم کردند و از یک گروه خواسته شد در یک باغ گیاه شناسی پیاده روی کنند و از گروه دیگر درخواست شد تا در خیابان راه بروند.بعد از بازگشت هر دو گروه به محل آزمایش، افرادی که در طبیعت پیاده روی کرده بودند ۲۰ درصد بهتر از مرتبه ی اول به سوالات مطرح شده جواب دادند.اما گروهی که در خیابان پیاده روی کردند پیشرفت مورد توجهی نسبت به قبل دیده نشد.آزمایشی مشابه بر روی افراد افسرده انجام شد و مشخص شد که پیاده روی حال درونی این افراد را بهتر میکند.

بودن در طبیعت استرس را از بین میبرد
گاهی در دل طبیعت بودن میتواند بر روی استرس افراد تاثیر گذاشته و باعث تغییر آن گردد. نتیجه یک آزمایش علمی نشان داد دانشجویایی که دو شب را در جنگل سپری کرده بودند سطح کورتیزول خونشان کمتر از افرادی بوده که در فضای شهری خوابیده بودند.کورتیزول هورمونی است که اغلب به‌عنوان ایجاد کننده‌ی استرس شناخته می‌شود. نتیجه ی تحقیق دیگری نیز ثابت کرد گذراندن شب در دل طبیعت و جنگل تا دو برابر بیشتر از خواب در فضای شهری میزان کورتیزول و تپش قلب را کاهش میدهد.
دانشمندان نتایج را ایگونه جمع بندی کردند که میشود با جنگل‌ تراپی به میزان زیادی استرس را کاهش داد و حتی از بین برد. حتی در شرکت‌هایی که پنجره رو به طبیعت دارند و کارمندان می‌توانند از این چشم‌اندازها استفاده کنند، میزان استرس کمتر و رضایت کارمندان بیشتر میباشد.

رهایی از خستگی های ذهنی و روحی با طبیعت گردی
عمده خستگی‌ هایی که ما به آنها دچار میشویم خستگیهای ذهنی و مغزی‌ هستند.دانشمندان توصیه می‌کنند برای اینکه بتوانید از عملکرد واقعی مغز به‌ طور کامل بهره‌مند شوید حتما به طبیعت و دل کوه یا جنگل بروید. حتی نتیجه ی یک تحقیق نشان میدهد افرادی که به عکس طبیعت نگاه می‌کنند هم انرژی مغزی بیشتری نسبت به بقیه مردم دارند.تعدادی از مطالعات علمی ثابت کرده‌اند که زیبایی‌های طبیعت سبب برانگیخته شدن حس حیرت و شگفتی می‌شود که یکی از بهترین فاکتورها برای تقویت قدرت‌های مغزی محسوب میشود.

کاهش التهاب جسمی با طبیعت گردی
وقتی که قسمتی از بدن دچار التهاب می‌شود، انواع بیماری‌ها، مانند عارضه‌های سیستم ایمنی بدن یا بیماری التهابی روده، افسردگی و سرطان به سراغ او می‌رود. در پی یک مطالعه تحقیقاتی مشخص شد دانش‌آموزانی که بخشی از زمان خود را در جنگل یا طبیعت میگذرانند، التهاب کمتری را نسبت به بقیه تجربه میکنند. همچنین افراد مسنی که سفرهای همیشگی به مناطق جنگلی دارند نیز بیماری‌های مربوط به مشکلات التهابی کمتری را تجربه کرده اند.

از بین بردن اضطراب و افسردگی با ورزش در طبیعت
مشکلات ذهنی و روحی مانند اضطراب و افسردگی را می‌توان با پناه بردن به دامان طبیعت از بین برد. به خصوص اگر این کار با ورزش منظم همراه باشد.نتیجه ی یک مطالعه علمی نشان داد که راه رفتن در جنگل با کاهش میزان اضطراب و حالت‌های منفی ذهنی رابطه مستقیم دارد. طبیعت سبز علاوه بر کاهش افسردگی، سبب تقویت اعتماد به‌ نفس و بهبود روحیه هم می‌شود. حتی دانشمندان معتقدند اگر طبیعتی که در آن حضور دارید، آب داشته باشد همه این اثرات دو برابر میشود.

تقویت بینایی با گردش در طبیعت
گشت و گذار در طبیعت نه تنها در روحیه افراد موثر است، بلکه موجب تقویت قوه بینایی آنها نیز می‌شود. البته این امر بیشتر در مورد کودکان صدق میکند. همچنین گفته می‌شود که مشکل نزدیک ‌بینی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد ثابت گردید که گذراندن وقت در بیرون از خانه یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن پیرچشمی و رشد آن در کودکان میباشد.در تایوان نیز محققان به مدت یک سال دانش‌آموزان دو مدرسه را مورد بررسی قرار دارند. آنها از یک گروه خواسته بودند تا فعالیت‌های بیرون از مدرسه را بیشتر کنند و مدرسه دیگر هم به روند همیشگی خود ادامه داد. نتیجه نشان داد که فقط ۸/۴۱ درصد از دانش‌آموزان مدرسه‌ای که فعالیت‌های بیرونی بیشتری داشتند به پیرچشمی دچار شدند. در حالی که در مدرسه دوم ۱۷/۶۵ درصد دانش‌آموزان به این بیماری مبتلا گردیدند.

کاهش فشار خون با گذراندن وقت در دامان طبیعت
نتیجه یک تحقیق علمی که بر روی ۲۸۰ نفر در کشور ژاپن صورت گرفت نشان داد که، پیاده‌ روی در جنگل تا ۴ درصد از تپش قلب و بالغ بر ۲ درصد فشار خون افراد را کاهش میدهد.

افزایش تمرکز با گرش در طبیعت
در یک تحقیق، محققان از شرکت‌کننده‌ها خواستند تا قدرت تمرکز خود را افزایش دهند. در پی آن، تعدادی در طبیعت پیاده روی کردند، عده‌ای در همان فضای شهری قدم زدند و بعضی هم فقط استراحت و ریلکس کردند. پس از بازگشت این گروه‌ها، محققان از آنها خواستند تا به ویرایش متن بپردازند.نتیجه اینگنه بود که، افرادی که ۲۰ دقیقه در پارک قدم زده بودند بسیار بهتر و متمرکزتر از بقیه کارهایشان را انجام دادند.

خلاقیت بیشتر با حضور در طبیعت
گردش در طبیعت نوعی روش درمان است که هیچ‌ تاثیر منفی در زندگی شما ندارد و می‌تواند بدون کوچک ‌‌ترین هزینه‌ای تاثیر شگفت انگیزی در خلاقیت شما داشته باشد.در سال ۲۰۰۸ میلادی نوعی روش درمان موسوم به “طبیعت‌درمانی” معرفی شد و صحبت اصلی آن این بود که تا می‌توانید وقت خود را در طبیعت بگذرانید.در تحقیق دیگری نیز مشخص شد کسانی که ۴ روز را در دل طبیعت سپری کرده بودند، ۵۰ درصد بهتر از بقیه به راهکارهای مناسب‌تر برای حل مساله میرسند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با حضور در جنگل
دانشمندان با تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ میلادی انجام دادند،ثابت کردند فضای جنگلی تاثیرات مثبت بسیاری بر روی سیستم ایمنی بدن انسان دارد.

پیشگیری از سرطان با گذراندن وقت در فضای باز
شماری از تحقیقات علمی به این نتیجه رسیده‌اند که بودن در طبیعت خصوصا در جنگل باعث ترشح پروتئین‌ های ضد سرطانی می گردد. پروتئین‌هایی که به این واسطه ترشح می‌شوند تا ۷ روز پس از سفر در بدن دوام خواهند داشت.مطالعه علمی دیگری که در کشور ژاپن انجام گرفت و “حمام جنگل” را به عنوان روشی برای پیشگیری از سرطان عنوان کرد. آنها همچنین به این نتیجه رسیده‌اند، در مناطقی که تراکم جنگلی زیادی دارند، میزان مرگ و میرهای ناشی از سرطان بسیار کم است.

برگرفته از:
روزیاتو

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “فواید جسمی و روحی طبیعت گردی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *

----------------------------------------------------------------------