----------------------

فواید خوردن سبزیجات برای بانوان

مصرف سبزیجات علاوه بر اینکه باعث بهبود عملکرد مغز میشود خواص بیشماری نیز دارد.مصرف روزانه ی سبزیجات تازه باعث میشود مغز انسان فعال تر شود و روند پیری مغز نیز کندتر میشود.گفتنی است که مصرف سبزیجات تازه در روز میتواند ۱۱ سال مغز را جوان تر نگه دارد.

محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که حداقل روزی یک وعده سبزیجات مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که مقدار کمی سبزیجات میخورند، از سرعت پیری مغزشان کاسته میشود. با توجه به عملکرد مغز، استفاده از سبزیجات به صورت روزانه میتواند ۱۱ سال مغز را جوان تر کند. البته جوان نگه داشتن مغز فقط به خوردن سبزیجات ختم نمی‌شود بلکه رژیم غذایی سالم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
برخی بر این باورند که با مصرف روزانه سبزیجات هر لحظه ذهن آنها فعال تر و در نتیجه جوان تر میشود که این باور اشتباهی است. باید درنظر داشت این یک روند کلی و بزرگ است که طی سال‌ها در بدن رخ می دهد و یک شب اتفاق نمی افتد. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد رابطه ی زیادی بین روند سرعت پیری مغز و عملکرد مغز با سبک زندگی و رژیم های غذایی مختلف وجود دارد. هرچه سبک زندگی و رژیم غذایی سالم تر باشد عملکرد مغز بهتر می شود و در نتیجه مغز جوان تر می ماند.علاوه بر سبزیجات، مصرف برخی از ویتامین ها همچنین باعث بهبود عملکرد مغز می شوند. چندین ماده مغذی از جمله ویتامین کا، اسید فولیک و لوتئین نیز باعث کاهش سرعت روند پیری مغز می گردند.

مصرف ویتامین یا خوردن سبزیجات؟
برخی از افراد بر این باورند که با مصرف ویتامین میتوانند موادی را که با مصرف سبزیجات به بدنشان می‌رسد، تامین کنند.و به همین دلیل ویتامین ها را جایگزین سبزیجات کرده و دیگر سبزیجات تازه مصرف نمیکنند.در این رابطه تحقیقاتی انجام شده است که ثابت می‌کند غذا، تعادل پیچیده‌ای بین مواد مغذی ایجاد می کند که در داروها پیدا نمی شود. به علاوه، ترتیب غذاها در رژیم یک فرد اهمیت ویژه ای دارد. به عنوان نمونه بعضی از مواد مغذی در سبزیجات وقتی با چربی (مانند سالاد های روغن دار) خورده می‌شوند بهتر جذب می‌شوند اما در مورد داروها ها چنین حرفی صدق نمیکند.

یک وعده سبزیجات پخته وخام:
یک وعده سبزیجات حدوداً به اندازه یک پیمانه سالاد سبزیجات خام یا نصف پیمانه سبزیجات پخته می باشد. به عنوان مثال، اسفناج، کلم بروکلی یا کاهو از این موارد است. افرادی که به صورت روزانه حداقل یک وعده سبزیجات مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که به ندرت سبزیجات مصرف میکنند، به طور متوسط زوال کندتری در مهارت های ذهنی دارند. تا کنون علت و معلولی برای این موضوع پیدا نشده است که چرا افرادی که در روز سبزیجات مصرف می‌کنند روال کند شدن ذهنشان کمتر است.ولی افزودن سبزیجات به رژیم غذایی هم ضرری برای کسی ندارد و همچنین هزینه ی زیادی را به افراد تحمیل نمیکند.

ویتامین سبزیجات خام بیشتر است یا پخته؟
یک باور اشتباه وجود دارد که سبزیجات خام همیشه بهتر هستند. اما برخی از مواد مغذی محلول در چربی هستند که این ویتامین ها از سبزیجات پخته بیشتر جذب بدن می‌شوند تا سبزیجات خام. ویتامین های محلول در چربی شامل ویتامین کا، لوتئین و غیره میباشند.باور غلط دیگر این است که خوردن هرگونه روغنی بد و مضر برای بدن است ،در صورتی که خوردن سبزیجات پخته به همراه روغن، باعث افزایش جذب مواد مغذی آن می شود.

سبک زندگی و روند کند شدن پیری مغز
در یک مجله تحقیقات پزشکی در سال ۲۰۱۵ آمده است که معیار های مختلف سبک های زندگی می توانند به سلامت و روند کند شدن پیری مغز کمک کنند.
این معیار ها شامل موارد زیر می شوند:
وزن مناسب داشتن
ورزش مداوم
سیگار نکشیدن
از نظر ذهنی فعال ماندن (مثلاً با خواندن یا یادگیری مهارت های جدید)
سیستم قلبی عروقی را در شرایط مناسب نگه داشتن ( برای مثال با کنترل فشار خون بالا و دیابت)

انجمن آلزایمر همچنین عادت‌های سالم غذا خوردن را مشخص کرده است. رژیم مدیترانه ای یک مثال از این موضوع است. این رژیم غذایی سالم شامل مقدار زیادی سبزیجات، ماهی، غلات و چربی های غیر اشباع سالم و مقدار کمی شیرینی جات، گوشت قرمز و غذای آماده می باشد.
البته رعایت از موارد ذکر شده به تنهایی نمیتواند اثر مطلوبی داشته باشد و رعایت همه ی این موارد در کنار هم اثر گذار خواهد بود.قطعاً معیارهای مختلفی در بهبود عملکرد مغز و فعال نگه داشتن ذهن وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در جلوگیری از آلزایمر نیز استفاده نمود. آزمایش های مختلفی در حال انجام است که در تلاش هستند تا ثابت کنند تمام عملکردهای روزانه افراد بر روند سرعت پیری مغز تأثیر گذار میباشد و با انجام دادن بعضی اصول می توان روند پیری مغز را کند تر کرد و در نتیجه از ذهن فعال تری برخوردار بود.

برگرفته از : الو دکتر

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “فواید خوردن سبزیجات برای بانوان”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *