فواید نفس کشیدن عمیق برای بدن

تنفس عمیق فواید بسیاری برای سلامتی عمومی بدن افراد دارد و میتواند باعث آرامش شود.محققان دانشگاه نورث وسترن اعلام کردند که یک تنفس عمیق از راه بینی باعث تقویت مغز و افزایش سرعت حافظه میشود.
کافی است هر روز پنج تا ده دقیقه وقت خود را با تمرکز لازم و حضور ذهن صرف تنفس عمیق کنید، تا از مزیتهای شگفت انگیز این کار بهره مند شوید:

بهبود ریه ها
بهبود عملکرد ریه ها و جلوگیری از ذات الریه و دیگر عوارض بعد از عمل جراحی فوایدی است که تنفس عمیق برای ریه ها دارد.با تنفس عمیق اکسیژن بیشتری به سلول های بدن می رسد. بدون اکسیژن کافی، شخص بیشتر در معرض مشکلات ریوی و حتی بیماری قلبی قرار دارد. تنفس عمیق برای کسانی که مشکوک به بیماری های ریوی یا تنفسی هستند نیز مفید میباشد. روزی ۱۰ دقیقه تنفس عمیق به کاهش مشکلات تنفسی همچون آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی، برونشیت و حتی درد قفسه سینه کمک خواهد نمود.

کنترل استرس و اضطراب
طبق گفته ی پژوهشگران علوم پزشکی در آکادمی آمریکایی پزشکان خانواده: موثرترین راه کار برای کاهش استرس تنفس عمیق است. به گفته آنها، در تکنیک تنفس عمیق لازم است که روی یک سطح صاف به پشت دراز بکشید یک دست خود را روی معده و دست دیگر را روی قفسه سینه خود قرار دهید. در این وضعیت به آرامی نفس بکشید و مطمئن شوید که در حین تنفس معده اندکی بالا بیاید. پس از فرو بردن هوا یا عمل دم نفس خود را یک تا دو ثانیه نگه دارید. سپس عمل بازدم را به آرامی انجام داده و اجازه دهید معده پایین برود. با تکرار این تکنیک میتوانید از استرس و اظطراب رهایی یابید.

حذف سموم از بدن
دی اکسید کربن در واقع همان سمومی است که در فرایند متابولیسم از بدن خارج میشود و این امر باید به صورت منظم صورت گیرد. با این حال زمانی که ریه ها عادت به تنفس سریع داشته باشند، این سموم و ضایعات به طور کامل از بدن خارج نمی شوند. تجمع سموم در بدن مشکلاتی همچون التهاب، خستگی، اضافه وزن، تحلیل عضلانی و فشار خون بالا را در پی دارد. شما باید در طول روز حداقل ۲ تا ۳ بار به مدت ۱۰ دقیقه تنفس عمیق داشته باشید تا سموم به طور کامل از بدنتان بیرون رود.

کاهش درد
اکثر ما با توجه به مکانیسم طبیعی مغز، هنگام درد شدید نفسمان را حبس می کنیم. با این حال اگر هنگام دردهای مزمن ناشی از آرتریت، لوپوس، فیبرومیالژیا و … نفس عمیق داشته باشید، این کار باعث ترشح اندورفین بیشتر خواهد شد که نقش مسکن طبیعی را در بدن ایفا میکند. علاوه بر این، تنفس عمیق باعث کاهش اسیدیته بدن می شود و محیط بدن را قلیایی تر می کند. قلیایی بودن بدن، کنترل درد را آسان تر میکند.

کاهش فشارخون
نتیجه ی یک پژوهش در سال ۲۰۰۵ نشان داد که تنفس آرام، حساسیت بارورفلکس سرخرگی را بهبود می بخشد و فشار خون اولیه (فشار خونی که دلیل مشخصی ندارد) را کاهش می دهد. تنفس عمیق ابتدا با تقویت و فعال سازی سیستم پاراسمپاتیک، باعث آرامش می شود. سپس، با کمک به تجزیه نمک، دفع آن را راحت تر می سازد. برای کنترل فشار خون و حفظ سلامت قلب، هر روز دو یا سه مرتبه، تنفس شکمی را به مدت ۱۰ دقیقه انجام دهید.

کاهش وزن
تنفس عمیق باعث می شود اکسیژن بیشتری به بدن برسد و این به چربی سوزی بیشتر و موثرتر کمک می کند.در نتیجه رعایت یک الگوی تنفسی منظم و عمیق می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. طبق پژوهش ها، یک برنامه منظم یوگا و تنفس، شاخص توده بدنی را کاهش می دهد. تمرین تنفس عمیق باعث انقباض عضلات شکمی و اصلاح جریان خون به قسمت های مختلف مغز می شود و فعالیت های متابولیسمی مغز را تغییر می دهد. علاوه بر این، زمانی که اکسیژن بیشتری به مولکول های چربی (که از اکسیژن، کربن و هیدروژن تشکیل شده اند) می رسد، این مولکول ها تجزیه و به دی اکسید کربن و آب تبدیل می گردند.

 

برگرفته از آوای سلامت

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “فواید نفس کشیدن عمیق برای بدن”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *

----------------------------------------------------------------------