مبتلان به آرتروز چه خوردنی هایی بخورند؟

معمولا دردهای آرتروز در نواحی لگن،ستون فقرات،دست و زانو بسیار شایع است. آرتروز شایع‌ترین نوع آرتریت میباشد. این التهاب دردناک باعث تورم و اختلال حرکت مفاصل شده و معمولا در ناحیه دست،گردن ، زانو، لگن و ستون‌مهره‌ها بیشتر میباشد و طبق آخرین آمار، حدود سه‌چهارم افراد میانسال و سالخورده به آرتروز مبتلا هستند. اگرچه مواد غذایی به تنهایی قادر به درمان آرتروز نمیباشند اما می توان با خوردن بعضی مواد غذایی سبب کاهش درد ناشی از آرتروز شد.ولی تصور اینکه می توان آرتروز را با غذا درمان کرد کاملا اشتباه است اما می توان با تغذیه صحیح پیشرفت آن را کند و موجب کاهش درد آن شد .

سه عامل اصلی که باعث آرتروز میشوند عبارتند است:
-اضافه وزن
-افزایش سن
-آسیب دیدگی مفاصل
برای درمان استفاده از دارو، ورزش و در موارد حاد، عمل جراحی توصیه می‌شود.

غذاهایی که به کاهش درد آرتروز کمک میکنند و پیشرفت آن را کند میکنند:

+شیر کم‌چرب
نوشیدن شیر کم چرب سرعت پیشرفت آرتروز را کند میکند.طبق تحقیقات صورت گرفته یکی از مهم‌ترین مواد غذایی کاهش ‌دهنده التهاب مفاصل، شیر کم‌چرب یا فاقد چربی است که پیشرفت آرتروز در زانوی زنان را کاهش می‌دهد.در این بررسی ١٢۶٠ زن و ٩٠٠ مردی که از آرتروز مفصل رنج می‌بردند در طول ۴ ‌سال مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج نشان می‌دهد که پیشرفت بیماری در زنانی که به‌طور مرتب شیر کم‌چرب یا بدون چربی مصرف می‌کردند، بسیار آهسته بود.ه است

کاهش درد آرتروز

+کلم بروکلی
محقاق انگلیس با مطالعاتی که انجام دادند متوجه شدندکه کلم بروکلی از بروز آرتروز و تخریب غضروف‌ها جلوگیری می‌کند و رژیم ٢ هفته‌ای آن در درمان این عارضه‌ها موثر است. یک آنزیم در بدن وجود دارد که باعث تخریب غضروف‌ها می‌شود؛ مصرف کلم بروکلی مانع تأثیر مخرب این آنزیم خواهد شد.در طی آزمایشی، ٢٠ داوطلب که برای عمل زانو درنظر گرفته شده بودند، قبل از عمل جراحی به مدت ٢ هفته از رژیمی استفاده کردند که در آن مصرف روزانه ١٠٠ گرم بروکلی توصیه شده بود. پس از ٢ هفته نتایج کاملا شگفت‌انگیز بود چراکه ‌درصد قابل ‌توجه ای از بیماری بهبود یافته بود.
مدیر این پروژه تحقیقاتی به بیماران مبتلا به آرتروز توصیه کرد از رژیمی استفاده کنند که در آن مقدار بالایی از کلم بروکلی گنجانده شده باشد و درصورتی که با طعم آن مشکل دارند، مصرف روزی ١٠٠ گرم نیز کافی است.

کاهش درد آرتروز

+دیگر مواد غذایی که مصرف آنها برای کاهش درد توصیه میشود
انواع سبزی‌ها، اسید چرب امگا ٣، استفاده از انواع ماهی، نخودفرنگی، حبوبات، کدو، خربزه، گردو، بادام، لبنیات، سیب‌زمینی، ذرت، آناناس، انگور قرمز، توت‌فرنگی، هلو، تمشک، انبه، کیوی، پرتقال، طالبی، زنجبیل، زردچوبه و روغن‌زیتون

اضافه‌وزن، شایع ترین دلیل بروز آرتروز
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مهم‌ترین دلیل بروز آرتروز، اضافه‌وزن است و افراد چاق معمولا به آرتروز زانو مبتلا هستند.معمولا درمان‌های متفاوتی ازجمله درمان‌های فیزیکی، تغییرات رژیم‌غذایی، ورزش، طب‌گیاهی و مکمل‌های غذایی برای کاهش درد ناشی از آرتروز تجویز می‌شود.
در تحقیقاتی که بر روی بیماران مبتلا به آرتروز صورت گرفت، مبتلایان به آرتروز را به ٣ گروه تقسیم نمودند، از یک گروه خواسته شد که تمرینات خاصی را انجام دهند، به گروه دوم یک رژیم غذایی خاص تجویز شد و از گروه سوم خواسته شد که همراه با رژیم غذایی و تمرینات خاص،وزن خود را کاهش دهند.در یک بازه زمانی مشخص، نشانه‌های آرتروز در گروه سوم به میزان قابل ‌توجه ای کاهش یافت!!
محققان بر این باورند که با انتخاب الگوی مناسب زندگی، به‌راحتی می‌توان این عارضه شایع را کنترل کرد و دستیابی به وزن مناسب، مهم‌ترین قدم در این راه خواهد بود.

توصیه‌های پزشکان برای جلوگیری از بروز آرتروز:

+ورزش منظم روزانه به مدت حداقل ٣٠ دقیقه
+انجام حرکات کششی در طول روز
+اجتناب از حمل اشیای سنگین
+خوردن صبحانه کامل
+کنترل استرس
+خواب کافی
+استفاده از تشک طبی و استاندارد
+اجتناب از نشستن طولانی‌مدت پشت رایانه
+پوشیدن لباس گرم در روزهای سرد
+نوشیدن مقدار کافی آب در روز
+درمان انواع کم‌خونی
+آگاهی از علایم آرتروز
+محافظت از مفاصل
هم اکنون بیشتر از ٢٧‌میلیون شهروند آمریکایی ٢۵‌سال به بالا از این بیماری رنج می‌برند. زنان و مردان هر دو به این عارضه مبتلا می‌شوند ولی شکل بروز آن در این دو گروه متفاوت است و معمولا بیماری در زنان دردناکتر است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مبتلان به آرتروز چه خوردنی هایی بخورند؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *