چگونه راحت تر به خواب برویم

به جز درمان های ویژه ای که به دلایل جسمی اختصاص دارند، بهترین روش برای بازگرداندن یک خواب خوب رعایت چند اصل سادۀ بهداشتی در زندگی میباشد:از مصرف هیجان آورها یعنی چای، قهوه، ویتامین C، دخانیات و… خودداری کنید.باید بدانید که مصرف برخی داروها در شب امکان دارد خواب را مختل کند، داروهایی مانند سالبوتامل، تئوفیلین، کورتیزون و بتابلوکان ها.

از خوردن غذای زیاد و پر حجم و نوشیدن الکل در وعدۀ شام خودداری کنید.در رختخواب تلویزیون تماشا نکنید، کار انجام ندهید و چیزی هم نخورید.به طور منظم ورزش کنید اما زمان آن نباید زیاد نزدیک به ساعت خواب تان باشد.تلاش کنید شب هنگام، کارهای آرامش بخشی مانند مطالعه، گوش دادن به موسیقی یا تماشای تلویزیون انجام دهید.حواستان باشد که دمای اتاق تان از ۲۰ درجه سانتیگراد بالاتر نرود و هوای آن خوب تهویه شده باشد.

توصیه هایی برای بهتر خوابیدن

اصرار نداشته باشید که به هر قیمتی که شده به خواب بروید.اضافه بر رعایت این اصول بهداشتی، سعی کنید ریتم خاص خواب خود را نیز مراعات کنید. یعنی فقط زمانی که واقعاً خواب تان می‌آید به رختخواب بروید، اگر نیمه شب از خواب بیدار شدید از جای تان بلند شوید، به اتاق دیگری بروید، چیزی بخوانید، موسیقی گوش دهید یا تلویزیون تماشا کنید و تا وقتی که مجدداً خواب تان نگرفته است و احساس خواب آلودگی نکردید، به رختخواب باز نگردید.

تمرینات ریلکسیشن، همان طور که از نامشان پیداست، می‌توانند به شما کمک کنند تا آرامش یابید و استرس های تان را تخلیه کنید، این تمرین ها هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ ذهنی، استرس هایی را که طی روز در بدن شما جا خوش کرده اند، بیرون می‌ریزند.

پیشهاد می‌شود که همیشه در یک ساعت معین از خواب بیدار شوید، حتی اگر هنوز تمایل به خواب دارید. جوشانده های گیاهی (زیزفون، بابونه، شاه پسند، بهار نارنج) را هم امتحان کنید. این جوشانده های گیاهی که این روزها رونق خوبی هم پیدا کرده اند، به هضم غذا کمک می‌کنند و خواب را آسان می‌نمایند.

داروهای خواب آور راحت ترین راه حل است؟معروف است که فرانسوی ها مقادیر زیادی خواب آور و داروی ضد افسردگی مصرف می‌کنند. این داروها باعث می‌شوند که شما بخواب بروید، اما فقط باید در موارد اندکی استفاده شوند. یعنی اگر بعد از حذف تمام دلایل واقعی بی خوابی، بعد از رعایت اصول بهداشتی و در صورت امکان انجام تمرینات ریلکسیشن خواب تان نبرد، می‌توانید داروی خواب آور بخورید.

«خواب آورها» فقط باید طبق نظر پزشک و رعایت تعداد مناسب مصرف شوند: مقدار کمی از این داروها را، طی زمانی محدود یا یک دورۀ ۲ تا ۳ هفته ای همراه با توقف های طولانی مدت استفاده کنید تا به آنها اعتیاد پیدا نکنید. قطع کامل این داروها باید تدریجی و با نظر پزشک انجام شود.

بنابراین مبارزه با بی خوابی لزوماً با مصرف دارو و به طور یک باره میسر نیست، خصوصاً اگر احتمال آثار ناخوشایند در طولانی مدت وجود داشته باشد… قبل از انجام این توصیه ها خودتان را برای خواب آماده کنید و به خاطر داشته باشید روش هایی که استرس را کم میکنند و آرامش را بازمی‌گردانند، بهترین راه حل برای داشتن خوابی خوب و سرحال بیدار شدن، هستند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “چگونه راحت تر به خواب برویم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *

----------------------------------------------------------------------