---------------------- ---------------------- ---------------------

کاهش و درمان یبوست با 5 ویتامین

بسیاری از داروهای بدون نسخه برای کاهش یبوست وجود دارد که ویتامین ها از انواع رایج آنها میباشند.

به گزارش مجله قو یبوست وقتی اتفاق می افتد که حرکات روده کند می شود. اگر شما کمتر از سه بار در هفته عمل دفع را انجام دهید، حتما به یبوست مبتلا شده اید.

بسیاری از عادات غلط زندگی و غذایی و یا برخی شرایط پزشکی در ابتلا به این عارضه موثرند؛ از قبیل استرس بیش از حد، عدم نوشیدن مایعات کافی، عدم ورزش، انسداد روده، بیماری روده مانند سندرم روده تحریک پذیر، سرطان کولون، سرطان رکتوم و …

با این حال مصرف بسیاری از ویتامین ها در کنار داروهای بدون نسخه می تواند این عارضه را از شما تا حد زیادی دور کند. البته قبل از مصرف هر نوع مکمل ویتامین یا خرید آن باید با پزشک تان مشورت کنید چون بسیاری از ویتامین ها برای نوزادان، مبتلایان به بیماری های گوارشی، مبتلایان به بیماری های مزمن و … ممکن است مفید نباشند:

ویتامین ب ۱۲: کمبود این ویتامین می تواند باعث یبوست شود. اگر یبوست شما به علت کمبود ویتامین ب ۱۲ باشد، افزایش مصرف روزانه آن می تواند به کاهش علائم کمک کند. غذاهای غنی از ویتامین ب ۱۲، سوای مکمل ها عبارتند از جگر گاو، ماهی قزل آلا، ماهی سالمون، ماهی تن. اکثر بزرگسالان روزانه باید ۲,۴ میکروگرم ویتامین ب ۱۲ در طول روز دریافت کنند.

ویتامین سی: یک ویتامین محلول در آب است. چون بدن مقدار مشخصی ویتامین سی را میتواند استفاده کند، دوز زیاد آن می تواند اسهال ایجاد نماید. ولی تنها در صورتی که یبوست داشته باشید این تاثیر به مزاق شما خوش می آید. پیشنهاد می شود دوز ۱۰۰۰ میلی گرمی از این ویتامین را سه مرتبه در روز مصرف کنید تا حرکات روده تان افزایش یابد. با این حال مصرف بیش از حد مضر است و باعث حالت تهوع و گرفتگی معده می شود.

ویتامین ب ۵: یا اسید پانتوتنیک باعث تحریک انقباض ماهیچه ای در سیستم گوارشی شده و به عمل دفع کمک می کند. مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه ویتامین ب ۵، برای اکثر بزرگسالان ۵ میلی گرم است. بیشتر زنان شیرده باید روزانه ۷ میلی گرم از این ویتامین را دریافت کنند.

اسید فولیک: به عنوان فولات یا ویتامین ب ۹ نیز شناخته شده است. کمبود اسید فولیک گاهی اوقات باعث یبوست می شود. در صورت امکان به جای مصرف مکمل های اسید فولیک، غذاهای غنی از آن را مصرف کنید. غذاهای غنی از فولات عبارتند از اسفناج، نخود، غلات صبحانه و برنج غنی شده با اسید فولیک. حد بالای اسید فولیک که اکثر بزرگسالان می توانند تحمل کنند، ۱۰۰۰ میکروگرم است.

ویتامین ب ۱: یا تیامین، به بهبود فرایند هضم کمک می کند و سطوح پایین آن با علائمی از قبیل یبوست همراه است. اکثر زنان باید روزانه ۱,۱ میلی گرم و مردان ۱.۲ میلی گرم ویتامین ب ۱ مصرف کنند.

منبع:آوای سلامتی

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “کاهش و درمان یبوست با ۵ ویتامین”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *