5 روش برای حذف چربی شکم

چاقی و چربی شکم علاوه بر اینکه میتواند باعث بیماری های زیادی شود ، به ظاهر شما را نیز آسیب میزند.بیماری هایی مانند دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی ارتباط زیادی با چربی های دور شکم دارد و به همین علت، کاهش چربی شکم فواید زیادی را برای سلامت انسان به همراه دارد و می تواند باعث طولانی تر شدن عمر گردد.

معمولا چربی شکم با اندازه گیری دور کمر تخمین زده می شود و این کار به راحتی می تواند در خانه با یک متر ساده انجام شود. اگر دور شکم در مردان بیش از ۱۰۲ سانتیمتر و در زنان بیش از ۸۸ سانتیمتر باشد به عنوان چاقی دور شکم شناخته می شود.
مسئله ی مهم این است که در صورت داشتن چربی دور شکمی حتی به مقدار کم باید این چربی ها را از بین ببرید.خبر خوب این است که روشهای اثبات شده ای وجود دارد که در از بین بردن چربی های دور شکم نسبت به سایر نقاط بدن تاثیر بیشتری دارد.
روشهای ساده برای کاهش چربی شکم

۵ روش مبتنی بر شواهد علمی برای از بین بردن چربی دور شکم :

مصرف پروتئین:

مهم ترین ماده مغذی برای کاهش وزن پروتئین است. تحقیقات نشان داده اند که پروتئین به کاهش ۶۰ درصدی اشتها، افزایش متابولیسم از ۸۰ تا ۱۰۰ کالری و مصرف ۴۴۱ کالری کمتر در روز کمک می کند. اگر میخواهید وزن کم کنید، افزودن پروتئین در رژیم غذایی خود شاید موثر ترین تغییر باشد.

نتیجه ی یک مطالعه نشان داد که پروتئین به صورت قابل توجه ای با کاهش خطر ابتلا به افزایش چاقی شکم مرتبط می باشد. همچنین، این مطالعه نشان داد که مصرف کربوهیدرات های اصلاح شده و روغن با افزایش میزان چربی شکم مرتبط است، اما مصرف میوه ها و سبزیجات به داشتن دور کمری لاغر و اندامی متناسب کمک می کند.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که پروتئینی موثر است که چیزی در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد کالری داشته باشد. و به همین دلیل این موردی است که باید در هنگام انتخاب نوع پروتئین مصرفی، مد نظر قرار گیرد. بنابراین بهتر است تا مصرف غذاهای پر پروتئین مانند تخم مرغ کامل، ماهی، غذاهای دریایی، حبوبات، آجیل، گوشت و محصولات لبنی را افزایش یابد.این مواد غذایی بهترین منابع پروتئین هستند و شما می توانید آن ها را در رژیم غذایی خود جای دهید.

حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی
یک راه بسیار موثر برای کاهش چربی تجمع یافته در اطراف شکم کاستمن از میزان کربوهدرات مصرفی است.مطالعات بسیاری در اینباره صورت گرفته است.زمانی که مردم کربوهیدرات کمتری استفاده میکنند ، اشتهایشان نیز کاهش یافته و وزن کم میکنند.
اخیرا در رابطه با این موضوع بیش از ۲۰ آزمایش تصادفی کنترل شده صورت گرفته که نشان میدهد رژیم های کم کربوهیدرات ۲ تا ۳ برابر رژیم های کم چربی سبب کاهش وزن افراد می گردد.

این امر حتی زمانی که گروه های کم کربوهیدرات مجاز هستند تا هر چقدر می خواهند غذا مصرف کنند، در حالی که گروه های کم چربی دارای محدودیت کالری بوده و غالبا گرسنه هستند نیز صحیح می باشد. همچنین، رژیم کم کربوهیدرات باعث کاهش سریع وزن آب بدن می شوند که باعث میشوند مردم بتوانند به سرعت نتایج کاهش وزن را در خود مشاهده نمایند.

خودداری از مصرف شکر و نوشیدنی های حاوی شکر
تحقیقات بسیار نشان داده اند شکر بر سلامت متابولیسم بدن اثرات منفی دارد. شکر نیمی گلوکز و نیمی فروکتوز است و فروکتوز فقط در کبد قابل اندازه گیری می باشد. زمانی که یک فرد مقدار زیادی شکر مصرف می کند، کبد با فروکتوز بیش از حدی مواجه می گردد که مجبور است آن را به چربی تبدیل کند.مطالعات متعدد نشان داده اند که شکر بیش از حد به دلیل مقدار زیاد فروکتوز موجود در آن می تواند منجر به افزایش تجمع چربی در اطراف شکم و کبد گردد.
بعضی اعتقاد دارند که این مکانیسم اولیه به وضوح نشان دهنده اثرات مضر شکر بر سلامت است. افزایش چربی در ناحیه شکم و کبد، منجر به ایجاد اختلالاتی نظیر مقاومت در برابر انسولین و مشکلات متابولیک می شود.همچنین شکر مایع اثرات بدتری دارد. کالری مایعات همانند کالری جامدات توسط مغز ثبت نمی شود و به همین دلیل وقتی نوشیدنی های شیرین دارای شکر فراوان را می نوشید، مجموعه کالری بیشتری را دریافت می کنید.

تاثیر ورزش برای از بین بردن چربی شکم
به دلایل مختلفی ورزش برای بدن شما از اهمیت زیادی برخوردار است.ورزش یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای داشتن یک زندگی طولانی و سالم و عدم ابتلا به انواع بیماری ها انجام دهید.مزایای شگفت انگیز و بی شماری که ورزش برای بدنتان به ارمغان می آورد بیشتر از محدوده این مقاله است، اما به طور خلاصه و ساده می توان گفت که ورزش در کاهش چربی شکم موثر میباشد.

با این حال، باید خاطر نشان کرد که این مطلب در مورد تمرینات شکمی نیست. کاهش چربی یک نقطه از بدن با ورزش موضعی امکان پذیر نمیباشد، و انجام تمرینات مداوم باعث کاهش وزن چربی موجود در ناحیه شکم خواهد شد.

در مطالعه ای که تاثیر ورزش موضعی را بر کاهش چربی اطراف شکم مورد بررسی قرار داده بود مشخص گردید که، ۶ هفته تمرین عضلات شکمی هیچ تاثیر قابل اندازه گیری بر روی دور کمر و یا مقدار چربی موجود در حفره شکمی نداشت. بنابراین ، تنها ورزش های مداوم و تمرینات دائمی می توانند سبب چنین تغییراتی در بدن گردد.

غذاهای غنی از فیبر، به خصوص فیبر ویسکوز
اکثر فیبرهای موجود در رژیم غذایی، غیر قابل هضم هستند. اغلب ادعا می شود که خوردن مقدار زیادی فیبر می تواند باعث کاهش وزن شود. این ادعا درست است، اما باید در نظر داشته باشید که تمام فیبرها دارای عملکرد یکسانی نیستند.به نظر می رسد که بیشتر، فیبرهای محلول و ویسکوز هستند که بر وزن شما تاثیر می گذارند. این فیبرها با آب ترکیب می شوند و یک ژل حجیم را ایجاد می کنند که در روده جای می گیرد. این ژل می تواند به طور چشمگیری حرکت مواد غذایی را در سیستم گوارش شما کند و هضم مواد مغذی را کاهش دهد که نتیجه ی اصلی این روند احساس سیری طولانی مدت و بی اشتهایی میباشد. اخیرا یک بررسی تجربی انجام شده در این خصوص نشان داد که مصرف ۱۴۱۴ گرم فیبر در روز با کاهش ۱۰ درصد کالری مصرفی و کاهش وزن چهار و نیم کیلوگرم در طی چهار ماه مرتبط است.

برگرفته از:
مجله ی سلامت

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “۵ روش برای حذف چربی شکم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا پاسخ صحیح را وارد نمایید(از اعداد انگلیسی استفاده کنید) *

----------------------------------------------------------------------